Monday, February 1, 2010

Bab 12 : Dzul nak explain

Assalamualaikum kawan2..:D

cam biase,sape yg baru msk,tgk bab 1 k...

ok,aku de dpt soalan yg aku suke nk jwab..tah pape aku an,lau kat skola ade soalan xnk jawab,ckgu baling duster kne usus baru nk jwab,bnde2 camni jwb lak dgn cptnye....huhu..

Soalan:
adil said...

slm dzul,
nk tnye
mm,blh tlg xplen pmakann lps 2 minggu indction plk tk?
kita amek 2o gram carbs shari utk bpe lama?
mksud aku,tk beri kesan pd usus (cerna)?
o kita akn tmbh amek carbs smula scra normal pstu? ko sndri cmne??
so,sbb tu ke ko tekankn byk minum air suam??mkn sayur..
tp,aku sndri wt masa ni msih under kontrol la (minum byk2),hoho


Jawapan: orait bro,aku bkn nk xnk cite agi sal lepas induction,tp inductio nih paling minimum 2minggu...so,korunk bole extend kan smpai bile korunk suke begantung ngn jumlah berat yg korunk nak turun....lepas induction ni bknnye kite mkn cam biase,tp laen...t aku cite eh...korunk wat je dlu induction...jgn risau ngn keselamatan diet nih coz Dr. A yg wat diet nih die da research tol2 sal diet ni,tuh pn nanti aku xplen sal pe die research..skunk ni aku nk cite sal nape kne minum air banyak gle...


camni,,badan kite,70% dr nye air...air ni yg bantu wat bbrape process dlm bdn,contohnye cam die berfungsi dalam penghadaman kite,die jugak function tok jd transporter untuk sume nutrient kite amek.ala,yg kite blaja kat skula osmosis jadah tuh sume la..(peringatan,aku tido tyme kelas biologi) plus,air jugak tok elakkan kite dehydrated...so,nk mati? jgn minum air...huhu... camne ngan untuk diet? air yg bnyak leh tlg kite baka kalori dgn cpt..tp jgn sala phm,diet ni bkn low kalori..sebab tuh aku x halang ko mkn ayam seekor sehari...:D

n pasal soalan ko sal sayur lak,sayur carbs kurg n bnyak nutrient..x cam buah,buah bnyk carbs..especially durian..sebab tuh jgn amek tempoyak:D

Soalan: ah_toy:bro,how bout kopok lekor n nugget??cn i eat them??

Jawapan: Of course bro!! of course cannot!! huhu,jgn amek k kopok lekor ngn nuget,due2 bnyak tepung...


Ingt sahabat,diet ni bkn x amek carbs lngsung,juz carbs tuh dikurangkan dgn bnyak iaitu 20g sehari,,,

pape soalan tnye bahgian komen k?

Sekian..



.

.

12 comments:

  1. dzul, berat ak trun slow la...

    aku masak ayam greng sendiri xpe ka??
    ko ase 20 carbs aku tu xckup ke??

    plzzz..

    ReplyDelete
  2. dzul,

    kalau aku nak makan ikan goreng yang dimasak sendiri bleh x?
    means aku selang seli kan dengan makan ayam...
    becoz aku ase cam jemu plak...
    ikan goreng bpe carbz?

    plz rep bro...

    ReplyDelete
  3. mekaseh byk dzul reply tu n sume info dlm blog ko ni..
    so,ikut bpe lama yg kte suka la eh,ikut berat..
    sbb aku ada baca kt 1 wikipedia psl diet nih,cuma aku tk bpe phm la sbb dlm bI,huhu..(kantui)
    mcm yg aku phm,carbs akn dinaikkn smula sket2 lps tu..(aku da sala phm r kot)
    1 lg..i'm ur big3 sis,hoho
    pepn,syukrn jaziln =)

    ReplyDelete
  4. hai...
    nk tanyak ckit..
    mushroom soup leh mkn tak???

    ReplyDelete
  5. salam zul..kak nk tanyalah berkenaan menu pagi..kalau akak ambil telur rebus - 1 dan makan bijirin oat/cornflake 1/ cawan dgn sedikit susu segar boleh ke..malam dan tengahari akan tk masalah cuma pagi nie pening juga..tolong ye dik btw thanks

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum,

    zul nk tanya lah sikit kan... sy student kolej so..klu mcm breakfast ni mmg ssh r nk ngadap kan.ha3.. klu dah sempat pun pe yg ade cafe tu nk ngap2 pun ade nudget, hotdog, nasi lemak hah ngan cucur udang sekali( sedap tu) hahhah... ok so sy nk mkn pe pepagi ni
    roti x leh kan nasi pun x leh.. hah then keropok awk ckp x leh kan.. sy ni suka mkn choki2(chocolate) dlm kelas.. biaq rasa x ngantuk.. mcm mn tu ye... time lunch ratah ayam ok lah kan.. mlm lak sy mmg jenis x mkn sgt r.... so yg pagi tu mcm mn.. bab ambil air bape gelas yg ko suruh tu..mmg xyah ckp lah.. aku mmg jenis suka minum air kosong.. hah.. any idea dpt bantu....

    ReplyDelete
  7. aku dh 8 ari ikot diet ni..berat pon dh trun 5kg..tp mslahnya skg aku jd ssh nak buang air besar pas aku ikot diet ni..risau gak aku ni..

    ReplyDelete
  8. zul nk tnye skit...kalau kita ikut diet ni tp kita amek pati prune bole x?

    ReplyDelete
  9. salam, ada benda sikit nak kongsi pasal diet atkins ni. bukan apa, just untuk beringat-ingat dan ingin menyampaikan apa yang tahu.

    gelarkan diri sebagai aku jela eh.

    1st time aku baca blog kau ni memang berkobar-kobar rasa nak diet. lepas tu aku pun google pasal diet atkins ni.

    actually diet atkins ni tak berapa sihat kalau ikut dari segi perubatan. Dr.Atkins sebenarnya dapat banyak kritikan dari pakar2 perubatan pasal low-carbo,high-protein and high-fat diet ni.

    http://www.atkinsexposed.org/

    http://en.wikipedia.org/wiki/Medical_research_related_to_low-carbohydrate_diets

    http://en.wikipedia.org/wiki/Low-carbohydrate_diet

    kebetulan lepas aku baca kau punya blog pasal diet atkins dulu, lecturer aku ajar pasal carbohydrate(CHO) metabolism dan lipid(fat) metabolism.

    aku cerita secara ringkas,

    CHO adalah main source energy dalam tubuh manusia. liver akan pilih CHO instead of fat and protein untuk ditukar jadi tenaga. memang betul kalau kita amik CHO secara berLEBIHAN, CHO akan tukar jadi fat kalau tak habis digunakan sebagai tenaga. dan kalau kita TAK CUKUP CHO untuk ditukar jadi tenaga, lipolysis akan berlaku which means fat dalam tubuh akan dimetabolise sebagai ganti kpd CHO yang tak cukup tadi untuk produce ATP(energy).

    kat sini yang bagusnya bila berlaku lipolysis(breakdown of fatty acid), fat dalam badan berkurang. tapi yang BAHAYAnya, bila fat digunakan sebagai energy, ia menghasilkan 'NOT CLEAN ENERGY' yang bermaksud ATP yang dihasilkan terdapat ketone bodies dan cholesterol. normal level ketone bodies dalam blood = less than 3mg/dL dan dalam urine less than 40mg/dL.

    -DIABETIC KETOACIDOSIS-
    kalau kita gunakan fat sebagai main source untuk produce ATP, excess ketone bodies produce.ketone bodies dalam blood akan cause acidosis. so increase ketone bodies akan menyebabkan increase in osmotic pressure lead to diuresis and dehydration. clinically, diabetic ketoacidosis is manifested by diabetic coma which is fatal and cause death.

    so, kalau kita buat diet low-CHO,HIGH-FAT, ini bermakna lebih kurang 80-90% body will use fat as main sources untuk produce energy which is NOT CLEAN ENERGY.

    banyak lagi disease yang boleh dapat kalau kita terus guna low-CHO,high-fat diet ni. boleh rujuk kat link yang aku dah kasi kat atas tu. ramai doktor yang dah buat research pasal this diet.

    aku punya suggestion, kalau nak diet korang boleh guna low-CHO, but not too low. take CHO sekadar korang rasa cukup untuk activity seharian. jangan la sampai 20mg/day. kalau kurang sangat CHO can cause symptoms of hypoglycaemia(decrease blood glucose less than 50mg%)dimana akan coma if not treated.

    oh dan satu lagi, our brain hanya akan menerima energy from glucose(CHO) sahaja. so, kalau kita tak amik CHO tade la glucose dan tade la energy for brain.

    low-CHO but not too low and NOT HIGH-FAT kalau korang betul betul nak diet. jangan lupa juga untuk exercise. penting rasanya. makan nasi sekali sehari dalam kuantiti yang sikit at peak hour which is lunch la. dan every meal jangan skip. cara ni memang long term nak turun berat tapi yang penting tak bahaya compare than short term kurus tapi effect for long term belum tentu selamat. kawan aku ada yang buat diet atkins ni, memang kurus tapi tak bertahan. bila start balik makan macam biasa, badan dia pun naik mendadak balik. dan aku pun sekarang tengah on diet jugak. tapi aku prefer balance both CHO and fat. tak banyak sangat dan tak terlalu sikit.

    so, tu la yang aku boleh summarize dan conclude kat sini. nak cerita satu satu step dia memang banyak gila la. kena ikut aku masuk kelas sekali. nanti kalau berkesempatan aku akan tanya doctor aku apa yang paling bagus untuk diet. aku cerita sekadar untuk share apa yang aku study. sambil sambil belajar boleh praktikkan sekali :)

    ada apa apa hal kau boleh email aku kat berrynoty@yahoo.com

    ReplyDelete
  10. salam,dik zul...

    nak tanyala,akak ni suka mkn tauhu n tempe(org jhr)hehe...knp dlm menu zul x de cieta pun psl soya.bukan k soya ni protein.lg 1 kicap leh x mkn

    ReplyDelete
  11. en.wikipedia.org mana leh pakai...nie sume source org leh edit...jd x valid untuk rujukan..sekian...

    ReplyDelete
  12. kalau sekolah mcm mana ? benda2 yg jual kat kantin tu semua tak elok , nugget , keropok lekor , fries , roti krim , mi sup , mi kari , mi sup , laksa . ape je yg boleh makan ?

    ReplyDelete