Sunday, February 21, 2010

Bab 19 : Dzul Jawab Soalan



Assalamualaikum Kawan2 yg baek dan ensem dan cantik dan menawan..(saje ampu nk mintak korang click nuffnang aku)

Ok,cam biase,sape yg baru masuk blog nih,sile la tgk dulu bab 1,jangan lompat2,korang bukan monyet....

Rini aku nk jwab soklan2 yang korang tanye..xkan nak jawab soklan yg aku tanye lak an...

Soalan...

Guest : salam..ai zul..aku baru bukak blog ko nie.. due kali r..pas aku bkak timee petame tu aku trus diet yg mcm ko ajar esknyer..glerr...aku rase lemah gler

Ok bro,ko jadi camni due sebab,1zt,ko x makan dengan cukup...2nd,ko mengandung..orang mengandung die rase lemah..huhu..:D

ingat bro,ni bukan diet low calory,ni low carbs,so,ko makan la lebih sket bg ade tenage n minum banyak air...lau ko buat tol2 pe aku suro,ko xkan lemah..btw,kan dalam post pertame aku de ckp,badan rase lemah untuk sehari due adelah perkare biase coz badan ko nak sesuaikan dengan diet ni agak susa coz da lame kite makan secare tak sihat..:)

Soalan

slier : simple jek soklan aku..ko asik mention air suam je...air masak biasa x leh ke ..maksud aku yg disimpan dalam room temperature..ada perbezaan ke..thx i

Ok,air suam ngan room temperature same jek,due2 ko bole minum..yang penting,msti banyak k? :D

Soalan

zaydi : dzull.aku nk tnya..mcm mna ko ley than mkn a..aku susah sngt nk kntrl mkn ni..tolong aku


Ha,yang ni dulu pn aku de masalah..ok,bile kat lua an teman mak aku beli brg kat tesco,(mak aku salu pegi tesco),kat sane an banyak makanan,nafsu tyme tuh la membuak-buak..sampaikan aku ni yg amat dikenali dengan sikap kedekut yg kronik pun sanggup perabes duet untuk beli makanan yg blambak kat tesco tuh..so,bile aku nak beli an,aku salu sangat nampak ramai org yg kurus yg elok rupenye,,so,tyme tuh la aku tepikir nape aku nk burukkan diri aku,aku patut hargai badan sihat yg ALLAH da bagi,bukan aku rosakkn badan dengan makan bende bukan2..cenggitu la citenye..:D

tyme kat uma lak,wat samting..contohnye cat mangkuk tandas,maen baling sandal,atau cuci kpale paip..janji aktiviti yang korang wat tuh x mengingatkan korang kpd makanan yg x elok..:D

ok,penat wo type pepanjang..ni ade hadiah tok korang..gamba aku lelame..:)


Tyme ni aku da mule ngan diet ni,aku rase mawu dekat 5 kilo gak turun,lau x,agi teruk..tyme ni aku kat songkhla,gi kawen lari..huhu..gi kem ah..
tyme kat songkhla ni org panggil aku bob,tgk,sape gemuk msti kne bob,pelek2..




PAPE KOMEN,LETAK KAT BAHAGIAN KOMEN LA EH :D

9 comments:

  1. nak tanya pendapat ko pasal pemakana aku

    sarapan 2 biji telur je

    tengah hari aku makan kubis+2 biji telur+mayonis

    and malam aku mkn telur gak ataupun ayam

    ok ke diet mcm tu?

    peh baru sehari try aku dh turun 1 kg..badan aku ni mempunyai kadar metabolisme yg tinggi

    btw klu ko nak buit kt blog ko ni..ko letak la google adsense..lg byk duit ko

    aku dgn kawan2 yg lain leh tolong klik

    ReplyDelete
  2. salam bro . ok tk diet harian ak ni ?

    bf : 1 bijik tlr
    lnch : 2 ketul ayam
    dnner: chesse omelette

    *aku minum 12 gelas sehari . okay tk ? thanks :D

    ReplyDelete
  3. hello :)

    erm i nak tanye, if i minum herbalife nye tea takpe ke eh?

    n one more thing,u ade mention dinner before 8.tp i slalu blk gym around 9pm. so how ya?

    ReplyDelete
  4. salam dzul...
    akak baru seminggu ikut diet cam dzul ni...
    menu akak camni leh x

    sarapan: 2 biji telur rebus + mayonis kraft 1 sudu + sayur kubis mentah

    lunch : ayam grg size sederhana 4 ketul kdg2 mix ayam 2 ketul + telur rebus 2 biji

    dner : kubis or sawi grg masak ngn ayam or telur...tumis air..

    akak nak tnya gak bleh x akak masak sambal ikan or ayam- ayam/ikan+minyak+bwg+garam+asam jawa...
    jemu la mkn ayam grg n telur rebus...


    satu lagi bleh x akak mkn mangga muda...
    dzul tahu x banyak mana kandungan gula dalam mangga muda
    akak try search x jumpe lak maklumat dia...


    ble masak leh x masukkn ajinomoto...

    if akak mkn ikan bakar ngn sambal or air asam bleh x...

    akak minum air masak 1 hari hampir 3 liter..cukup x...

    terima kasih.

    ReplyDelete
  5. beb..meyh akk wt cookies tok owg diet..krang gle krang mntega xtra oat...nice..wt kudapan..hehehe
    ;)

    ReplyDelete
  6. xpe la tiqa,nih low carbs,oat mane leh..tepung pn xleh..ko gemukkan la cikgu2 kat SMD tuh...huhu....

    wat yg len,,,mlm ni aku jawab...:)

    ReplyDelete
  7. lucu arr blog ni..selain penuh informasi n saya pon baru 3 hari mencuba...lawaknyer bila membaca rasa sampai nak terguling-guling gelak! ahahhhaaaa... Dzul, akak nak tanye nape terasa sangat penat setiap malam sejak amalkan diet ni ek? Rase cam baru lepas merentas desa je... Aeida Zahili

    ReplyDelete
  8. aku baru mula baca blog ko ni pd arini..terjumpe sbb mmber aku syorkn soh wat diet protein...maka...dari bab1 aku xpnh skip2....
    even org kata aku xgemok...tp aku nk diet yg sihat je :)
    thank ceriakn idop aku n kwn2 aku yg super gemok dr aku..heheh..

    ReplyDelete
  9. Salam dzul aku respek giler blog ko dr ingin mbaca smpai ingin mncube,now berat aku 68 (buruk giler smpai laki aku lariiii)..bleh tak bg aku full diari xleh nk amik cni lh n antar ke emel pinky_bella23@yahoo.com.tq dzul cumill

    ReplyDelete