Sunday, February 28, 2010

Bab 21 : Penat Tapi Kene Update :D



Assalamualaikum...

ok,cam biase la an,tgk dulu bab l kalo korang baru first tyme masuk blog nih ek...

Ok,aku baru balik dari...




overall mmg bez gile,tapi kat sane aku x saba nak balik coz aku nak update blog (leh caye ke?)

ok,aku de dapat bbrape soklan,so,aku nk jawab la,xkan korang tanye korang jawab kot...

Soalan..


polcadot said...

salam.hallu.juz nk tny.kalo ikot diet ni berat bdn turun ngan drastik ke?sbb sy tngok komen2 yg owg post kt sini.mcm contoh satu ari turun smpai 2 kg??bukan ke x elok turun berat dgn drastik?kalo turun secara drastik tu selalunya air ngan otot yg ilang dr bdn,bukannya lemak.paling elok 1 minggu 1-2 kg.tp ni satu ari 2 kg.so mintak pendapat dzul la tentang ni.adios


Jawapan...


ok,aku suke soalan yg mencaba ni,soalan yg mencaba salu wat aku rase lapa..huhu..

camni eh Polcadot,maybe awk x bace tol2 bab 1..kn sy da nyatekan camne diet ni berfungsi,,kite kurangkan carbs supaye lemak akan dibakar sebagai tenage...so,lemak akan terbakar dengan naturalnye sebagai tenage bile carbs kurang,maknenye,bukan air or otot yg ilang eh...n camne air lak ilang coz sy suro minum air sampai 16 gelas an? badan kite mmg perlukan banyak air plus minum air banyak bole cepatkan penurunan berat badan.. jadi,xkan berlakunye dehydrate sume tuh..

ok,mane ade diet paling elok seminggu 1-2kg turun..itu kalau awk wat low calory..sori eh low calory dieters,bagi sy diet low calory mmg bnde paling nonsense...sy da pun explain kat post2 yang lepas...browse eh? :D



Soalan ke-2

nk tny nie...
bley ke klo lunch o diner kite mkn lambchop o chicken chop??


Jawapan..

ok,depends kpd chicken chop tuh,biasenye ayam die org wat gune tepung kan ? n ade yg gune serbuk roti..Big announcement,SERBUK ROTI X DIBENARKAN..die akan wat ayam kite jadi high in carbs..so,sng cite jgn la makan kalau was2 ngan jumlah carbs dalam ayam die...

pasal ayam kfc plak,x silap aku seketul ade 6-10 carbs seketul,so,pk betul2 nk amek ke x...lau nak amek gak,jgn amek,baya aw,bnde tuh bkn free...huhu..


ERR,,,NAK MINTAK TOLONG BOLE KAWAN? HUHU...
TOLONG PROMOTKAN BLOG AKU NIH KAT ORG RAMAI,PE SALANYE KORANG TOLONG AKU,DAPAT PAHLE,:D

BTW,RAMAI TANYE AKU DE FACEBOOK X,DULU2 AKU DE WAT,TAPI CAM X PENA IDUP COZ AKU X SUKE BENDE YG ADE NAME book,HUHU,,,UNTUK KORANG,AKU IDUPKAN BALIK,T AKU AKTIF LAM FACEBOOK EH? ADD AKU, dzfikri@gmail.com....

ok,pape soklan letak kat bahgian komen eh..


sekian,ASSALAMUALAIKUM...



,

25 comments:

  1. salam dzul..

    akak nk mula diet ni esok..tp kt kampus akak ni cafe dia cam kureng sket bab2 sayur ijau ni...akak mmg agak lama dh laa x angkat sayur ijau masuk dlm senarai makanan x kire bf or lunch...so akak ganti ngan ulam2..tp,kalo makan ulam,akak msti ada sambal blacan...so dzul,smbl blacan boleh masuk x dlm diet ni?huhuhu

    tq zul~

    ReplyDelete
  2. just nk share..sesape yang ada masalah nk tau bape gram carb dh amek,g sini...

    http://weightloss.about.com/gi/dynamic/offsite.htm?site=http://www.atkinsfriends.com/carbcounter.shtml

    agak membantu laa....hehehhe~

    ReplyDelete
  3. kat website tuh xde sal sambal blacan kak..huhu..tuh masalah wat atkins kat malaysia,lam website laen sume western food..so,sy try tolong sedaye yg mungkin..

    belacan patutnye ok...tp sambal tempoyak jgn eh? xpun x ya la mkn sayur..huhu..amek sket jek

    ReplyDelete
  4. ko klu nak increase traffic ko..ko kena join forum lain

    aku tau ko dh join lowyat..tp aku x nampak signature pada setiap posting ko

    atleast ko kena letak signature kt profile ko
    supaya setiap posting ko ada link ke blog ni

    join la

    cari.com.my
    selamba.org
    jiwang.org
    jiwang.ws

    dan lain2 la

    sure melambak

    ReplyDelete
  5. Patutnya nak check carb pergi ke official websote of atkins

    ni dia http://www.atkins.com

    nak cek carb gi sini:http://www.atkins.com/Program/FourPhases/CarbCounter.aspx

    kt situ gak senarai recipe yg korang leh guna

    recipe utk org asian pn ada...tp aku x rasa resipi org malaysia..recipi utk org thai kot

    bwahahaha..

    btw lately aku mcm tersasar dr aku nyer diet je

    aku dh muak seh hari2 mkn kobis ja..mcm kambing dah rasa..

    dzul..based on ur experience klu minum air limau nipis ok ke..peh dah seminggu x berasa gula langsung..

    p/s:todate aku dah lost almost 5kg kot (br seminggu follow diet ni)

    ReplyDelete
  6. ZUL...!!! plz jwb soklan kat bab20 tu.. sy punye you missed it mybe.. coz saye da gle turun5kg seminggu masuk mingu ke2 takley control makan.. huhu..
    plz.. tgk blek menu tu.. nk ikut yg tu je kalu boleh.. da nyesl gle2 ni tak control aritu.. plz zul.. soklan saya kat bab20 awk..tau.

    ReplyDelete
  7. Zul, kalau saya ambil lebih 20g carb, tapi buat exercise macam latih tubi, angkat berat sket2, ok tak? Sbb rasanya carb tu akan di bakar lepas saya buat sesi latih tubi tu.

    Lgpun, kalau ada muscle sket, metabolisma bleh naik, walaupun kita dah stop exercise. Tp tu org barat kata, tak tau la pa kata zul. Anyway, congrats 2 ur achievement.


    -From Sabah-

    ReplyDelete
  8. lg 1 soklan...so kite ley mkn kfc la ek???

    ReplyDelete
  9. JAZ JAAFAR...
    Soalan yg mane? x nampak pun?

    yg laen2,t aku jawab eh,rini xupdate coz saket sket..aku jatuh tegolek,da luke2 da..huhu

    ReplyDelete
  10. UUUUUUU!!! ni ha repeat blek soalan.. sedih2..
    ok tak amik menu ni..
    pg;ikan bakar..salad+ayam..air 1 botol besar punye! bhahaha

    lunch;ikan bkar..telur..salad+ayam.. air 1 btl..

    malam;ikan.. saur.. telur..air yg banyak..

    btw.. ea.. btl la16 hb.. awk dgr ble rezult kuar..?
    kanpe? saye mmg ske cuci pale paip.. balas la... ZUL!!

    ReplyDelete
  11. tumpang tanye...

    1. satey bleh makan x?
    2. hidangan kenny rogers tu tinggi x carbs dia?


    from...
    Slashtown

    ReplyDelete
  12. wei aku nak kongsi ngan korng..ayam brand tuna mayones bleh ratah dgn lahapnye satu tin..carbs ada 4gm je setin..lagi bes kalau korg balut ngan seaweed yg ada 0.35gm je satu helai yg besar kat 7e tu..

    ReplyDelete
  13. Slier,aku x tawu la camne ngan air limau..tapi still gune gule banyak gak tuh,maybe x elok?
    n jgn ikut petua minum air limau macm tuh je kononnye bole kuruskan badan..sanggup ko acid berlambak lam bdn?

    btw thx coz gitau website2 tuh...
    lau ko ade pape agi cadangan add la aku kat ym..:D
    dz_huzaifi

    ReplyDelete
  14. Jaz,da cantik tuh,ingt aw,lau bole dinner sblom kol eh? sbb tuh yg sy amalkan,malam untuk elak lapar,sy men game sampai pagi..huhu...

    sy dpt latest crite result xkn kuar,,,huhu

    ReplyDelete
  15. zorro,bole add aku kat ym n cite agi sal menu tuh? nampak cam bez je.. dz_huzaifi...

    aku nk tawu brand seaweed tuh sume..7e kat tmpat aku kecik,takot xde je...

    ReplyDelete
  16. Slashtown..

    Satay tuh banyak gule la...
    kenny rogers ayam die carbs kurang..tapi skarang ni bagi aku ayam die da x sedap,baek aku beli ayam tesco..mura pn mura:D

    ReplyDelete
  17. WHAT!!! REZULT TAK KUAR???!!! bhahahahah.. wat klaka.. lawak kan2.. zul btul2 la..

    ReplyDelete
  18. eh.. zul ari tu ka.. da trun 5kg.. p2 trun lg.. tp tak smpai 1kg.. hahahah sbb sy g baham karipap.. truk la.. cne nk control.. nk ggt meje rbes la meje kat umah nih..

    ReplyDelete
  19. dzul,
    aku dah try dalam 10 hari, ada dalam 4 kilo turun(timbang pada hari ke 6). tu pun kantoi gak makan nasi 2 kali ngan air soda 6 gelas...(kat u aku ada karnival, semua yang aku makan tu time carnival la..)tapi aku petang2 joging, malam main futsal (seminggu sekali main)

    jadi aku nak tanya,
    ayam tandoori kat mapley boleh makan tak?
    sayur kubis bolah kan?(aku suka gila rantah)
    apa lagi benda2 sedap yang boley dimakan?

    sebab aku dah muak dengan hari2 makan ayam bakar/goreng, ikan bakar/goreng ngan telur rebus/goreng dicicah mayonis...dengan minum air kosong je..
    dah berkali2 gak r aku stress gila, x dapat makan benda2 lain..

    ReplyDelete
  20. dikZul...akak ni dah senja umur 35...anak 3. dgn umur akak la ni btol ke metabolisma dah kurang n susah nk turun berat badan?? atau ada cara yg pling seshuai utk upkan meta tuh?? tq

    ReplyDelete
  21. Anonymous...

    akak xya risau,ni metabolisma tnggi ke x x pntg sgt kak..ikut je eh? sbab ni bkn diet low calory

    ReplyDelete
  22. encik adik, bagusla blog ni.cik akak nak start isnin ni..nanti cik akak update kat encik adik ek... boleh jadi consultant pemakanan la skrg.kuikuikui

    ReplyDelete
  23. salam...
    saya actually nak jawab soalan yang pertama tue.

    actually dalam kes nak lose weight ni basically kalau kita "work out" bahagian dalam tubuh yang akan turun dulu adalah memang muscle dulu, lepas tu akan kehilangan air *masa ni perlu banyak air untuk elak dehydrated. then baru lah adipose. that's why boleh jadi perubahan yang drastik. tapi tak perlu risau lah rasanya sebab biasanya untuk semua orang yang work out mengalami kronologi ni. lepas kite dah kurangkan lemak, then baru otot membesar/hypertrophy tu yg boleh timbul muscle tapi tue kalau work out lah.

    but anyway your point was right, elak makan carbs so that out body choose fat to convert it to energy. in your case, you just avoid eating carbs right? do you excercise? it depends which one you apply.

    anyway, good job to you.

    ReplyDelete
  24. salam nak tanya kalau kita wat diet ni sambil berpuasa ok tak... means sahur menu ape?? buka menunya ape??
    coz selalu amik menu tanpa minyak..
    n 1 more thing tak per ker kita ambil makanan yg bergoreng seperti ayam goreng tu..

    ReplyDelete
  25. nk tnya..
    pemakanan waktu malam tak boleh kn.rasanya sbb waktu mlm wktu tdo..mcm mana pulak kalau mlm berjaga? saya jenis berjaga malam sehingga pagi kerana mmg dh terbiasa mcm tu..pg pulak akan tdo sehingga kul 10 br bgn..jd bagaimana dgn jadual pemakanan..

    ReplyDelete