Monday, April 5, 2010

Bab 24 : Sakit

Assalamualaikum sahabat..:D

1st2,cam biase,ape yg baru masuk blog ni,tgk dulu bab 1 k untuk elakkan soklan yg same berulang,tapi kalo malas nk scroll sampai bawah,ni link die,CLICK

sori sebab lame aku x update,ade prob sket,kat dahi aku ni aku asek rase smacam je,so,aku banyak blink mate aku...so,aku mmg rimas,lemas,dan ramas..ha?:D

thx kpd 97 org yg follow blog aku,aku da pun follow balik blog korang,lau sesape yg ade wat entri sal diet n perlukan pandangan,gitau aku akt shoutbox n aku akan pandang.....ehem,tlg klik nuffnang..:p

so,sape yg ade penyelesaian ngan masalah mate aku ni,tlg gitau aku eh,aku da bosan mate asek berkelip je,aku dituduh gatal krane mengelipkan mate kpd sume org termasuk org2 yg x brape nak perempuan...huhu..

ok,rini aku jawab soalan lak..aku nak post gamba,tp cam aku kate ritu,aku x suke amek gamba,amek gamba bole la,cam amek gamba dari membe ke,tapi lau nak suro aku snap gamba sendri,jangan harap...mntak maap didahulukan,,:)

Soalan...

salam dzul,wah teruja tgk diet kamu...nak tanya jgk la,nk try diet mcm kamu,jd ke tak tak tau la duk kolej ni,klu makan telur separuh masak sama ke jumlah carb dgn telur rebus,hehe...owhh maknaya ayam goreng makan tghari 2 leh makan brape ketul pun ek??/hihi

Jawapan...

waalaikumsalam..:D
teruja? bagus,teruskan keterujaan..telur sparuh masak ngan telur rebus same je carbs die..kalau telur tuh dibiarkan n jadi ayam,baru la laen..huhu
yup,no calory limit lam diet ni..tapi agak le lau nak makan ayam sekor,nafsu ape tuh? huhu

Soalan,,,

Tuah said...

Salam adik,

Akak nak tanya, sardin dlm tin tu boleh makan tak? Sbb akak tgk carbs dia xde la tinggi sgt untuk satu tin yg ada 2-3 ekor ikan tu.

Mcm mana ye??? Tlg bg tau ye... TQ


Jawapan

Waalaikumsalam...

jap,(pegi dapur usha sardin)...huhu..td aku gi tgk sardin cap ayam a.k.a ayam brand..ok,1 serving lam sardin ade 1.1grams carb..lam 1 tin ade 6 serving..so,6x1.1=6.6g...mintap maap kalau math aku agak kantoi..:D
so,dengan ini disahkan sardin boleh dimakan...telan 1 tin baru 6.6g..so,leh letak lam 1 meal..tp ingt,limit untuk carbs kan 20g per day,so,pandai le korang kontrol...

rini tuh je aku jawab coz aku x tahan dgn mate ni (sambil mate kelip2..)

ramai dr blog ni yg add kat FB,tp nanti aku akan wat page FB untuk taknakgemuk ni k coz FB aku tuh t penuh ngan pasal diet,x tertegur plak kawan2 lam tuh...so,wat mase nih,add je kat FB aku k..FB

PENGUMUMAN=pape soalan letak kat bahgian komen eh,soalan kat lam shoutbox mmg aku kureng layan or xlayan lngsung coz ruang kecik sgt,aku x suke bnde2 kecik kecuali badan kecik..huhu..shoutbox tuh port untk cari jodoh,tanye kaba,nak ktuk aku ke,xde hal...:D

sekian..ASSALAMUALAIKUM...



.

39 comments:

  1. salam,,superdzul,...await mana dok kelip2 tuuu,...rindu kat akak kerr,...huhu,..;-D
    mata ader brair tak,..ke sakit mata,..pi laa check dokter,..akak ni pun dh mata empat gak,....tu laa,,,x leh dekat sangat tgk skrin komputer,..ok,..

    akak ni dah salah topik ker,..ok back on track,huhuu...hari ni dh induction balik,..skrg 62kg,..chaiyok! chaiyok!

    ReplyDelete
  2. ok adik. terima kasih kerana menjawab soklan akak pasal sardin tu ye.

    ReplyDelete
  3. encik dzul,

    cik start diet atkins sejak isnin lepas. cik timbang. semalam (isnin) cik pi timbang lagi. turun 4.6kg. yeay!! klu sebulan cik turun 20 kg, mesti cik ramai peminat.(perasan dowh, k takpe)..terbukti, diet atkins ni menjadi tuk cik. jadi korang ape lagi. dgr lah nasihat encik Dzul kite.

    owh, nah gelaran tuk encik Dzul. DOKTOR KARBO DZUL

    ReplyDelete
  4. to cik xxx: ape agaknye ek food diary kamu..boleh kongsi kan..?

    tq.=)

    ReplyDelete
  5. salam,

    dzul bg ler contoh menu diet (utk sehari) yg kamu amalkan.

    tq, wslm..

    ReplyDelete
  6. Salam adik,

    Ramai yg mintak menu diet adik. apa kata adik bagi semula menu diet adik tu kat sini. Lagi pun yg akak mintak tu dari dulu2 adik xde pun bagi2. kecik ati dah ni...

    ReplyDelete
  7. yerlaa,..cik xxx,...
    apa rahsia nyerr,..1week=4.6kg,...wow hebatt,..akak 1week=2kg jerr...

    kongsilaa rahsia,yerrr,..food diary,plzzz
    thanks

    ReplyDelete
  8. kepada myoliza n zulfadhli,

    nak tgk menu cik boleh tgk kat blog ek.
    hari2 cik update 'Apa Yang Cik Makan'..

    maaf docarbo zul, cik terguna blog kamu..hahaha

    ReplyDelete
  9. awak cuma jaga makan jek ek? tak perlu exercise ker?

    ReplyDelete
  10. dzul..mata ko kelip2 ni..
    aku rasa la sbb ko ngadap komputer lama sangat a.
    mesti ko main game berjam2.
    try ko adjust skit brightness monitor tu bg kurang skit..jgn cerah sgt.

    ReplyDelete
  11. salam dzul:
    arini ari ke 6 akak wat diet nii setakat ni dah turun 4.7 kg... tp arini badan x sedap laa mcm fluu satu badan.. mmg ader effect camni ke?

    ReplyDelete
  12. Sori sume,x dpt nk jwb pape,conditon mate tramat la tah pape,xnk bute,..:I


    eiza,nop,xkan ade masalah flu,maybe cuace?

    ReplyDelete
  13. xpela , nak jawab gak..:D
    myoliza,akak da kantoi diet ritu,x rindu ah,hoho..maybe sal banyak sgt dok depan lappy n tgk tv,rimas sgt cmni...xnk le pakai spek,mate due da cukop..nk pkai contact lens kaler biru ah..huhu..


    atiq...
    yup,aku rase pn sebab laptop nye skrin,tp aku x men game kat lptop,just hadap blog je..sblom ni xde pape prob pn,maybe aku de pron ngan skrin yg gune LED,skrin yg lame biase xde pape pn,atau maybe ni sume hasutan syaitan?:p

    ReplyDelete
  14. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  15. Tuah n kak M..

    akk,sy rase da pena letak sample food diary sy...ni link..tgk yg monday punye,yg monday punye kire perfect tok diet ni...

    http://taknakgemuk.blogspot.com/2010/01/bab-6-contoh-food-diary.html

    sue,
    x,tapi kekadang sy men badminton dulu..skang da jumpe sport laen:D

    ReplyDelete
  16. erica said...
    aloha... dik dzul...

    ok akak bgtau menu deit ni...
    pagi bg 1st week...telur rebus 2 bijik
    tghr... sayur + ikan( 2 ekor) + kekdang ayam (2 ketul)
    mlm.. mkn telur dadar (2 bijik ) + sayur + mayonis./ ikan 2 ketul / ayam goreng.

    akak timbang semlm bila dah semggu wat atkins.. turun 1.5 kg jer...

    menu selalu ubah2 sbb jemu mkn benda yg sama.
    ari ni 2/4/10.. pagi tadi mkn sosej + telur goreng + timun dlm 15 hiris + sambal...

    akan ada mkn ckit tempeyek atas dia 2 bijik kcg..

    mlm tadi lak dah termkn suku roti jala.. tak leh tahan tgk jer... so mkn ler ckit...

    boleh ker?...

    pd 3/4 dn 4/4 dah terkantoi... mkn cekodok bukn kodok yer...ha.ha... mkn cheese kek, mkn nasi..... sedih ah....

    so senin lalu stat blik diet ni...

    dik dzul jgn lupa komen tau.... camner le ko boleh ilangkan byk lemak kat dlm bdn tu...

    timakaseh

    ReplyDelete
  17. salam dik..mcm dah penah terbaca soklan yg akak nk tya ni tp mcm x jumpa pulak jawapan dia....he3, jgn marah yer!! hmmm atkins diet utk masa panjang xder masalah kew?? yelah kan sbb akak byk mkn ayam n telo goreng ni..lagi 1 kalau nti dah dpt berat ideal buleh x mkn meehon sop hari2?? tq dik

    ReplyDelete
  18. salam..
    sy baru singgah blog awk..sgt menarik utk diikuti...berat sy skrg 56kg..sy nk trnkan berat bdn sehingga 48kg dlm ms 2 bln..boleh x suggestkan food diary yg boleh memberi kesan yg cpt utk trnkn berat bdn?..plz..plz..anything email sy at nurabon2@yahoo.com

    ReplyDelete
  19. salam ukhuwah ya...tahniah utk adik krn berjaya menurunkan berat bdn...teruja tgk. i link ur blog

    ReplyDelete
  20. Salam,

    kurma boleh amik tk?

    -awi-

    ReplyDelete
  21. salam....
    nak tya...akak termakan daging td..adeh...br start diet arini..trlupa lak amik sup daging td..tp 3ketul je daging akak mkn...
    daging xleh ke eh dik zul?

    ReplyDelete
  22. salam dzul...
    nk tnya, bila dah kurus ada isi yg menggelebeh tak? macam perut contohnya...menggelebeh tak?

    ReplyDelete
  23. SABTU MALAM SY JAWAB SUME EH..:D

    ReplyDelete
  24. Salam dzul,
    Bro,saya nak tanya kenapa dalam atkins diet,x boleh amik multivitamin/multimineral yang ade iron(means mesti amik yg jenis iron-free).susah nak carik.and boleh terangkan skit x dzul,awk ilangkan sume berat berlebihan tu dalam tempoh bape lama?3 bulan?4 bulan?last question,camane nak jadi atkins trainer?saya penah ikut atkins diet dalam tahun 2000,gym instructor sy yg bagi artikel tntang atkins 4 phase programme.masa tu saya umur 18,skrang 28 means dh 10 tahun.masa tu saya berjaya ilangkan 43 kg dalam masa 2 bulan lebih.tapi sy exercise gile2.gi gym bagai.hehe..anyway..your blog is super cool!

    ReplyDelete
  25. salm....
    nk tnye ni...klu diet atkin ni...
    mmg xde effect lgsgk??
    coz amk byk sgt protein kn....cm risau jek nt pe2 jd...over protein dlm bdan k....pliz xplen...

    ReplyDelete
  26. waw...!!
    macam teruja je nak try cara diet ni...
    sadis tol baru jumpa blog ni.....:D

    dzul...
    kalau sos tiram???
    bOleh ke tak?

    ReplyDelete
  27. salam,

    selain salad,pe lagik syr yg boleh mkn?

    ReplyDelete
  28. hi zul.. just drop by to say thanks sbb aku berjaya turunkan 5kg dlm masa 5 hari dgn atkins diet ni.. tp mmg disiplin kene lebih.. minum air kene byk.. anyway, harap2 i dpt capai target berat idaman :)

    ReplyDelete
  29. WWWWoww,..taniah cik/en anonymous...u lost 5kg for 5days...fuyoooo,..akak 2kg for 1 week...huhu

    ReplyDelete
  30. erica...sori,biasenye sosej high carbs la..:( elakkan eh..tempeyek agi le...ingt,jangan kantoi walau sket pun..ketosis tuh yg kite nak...

    ReplyDelete
  31. Jawapan...

    Sos tiram x leh eh,coz 1 sudu 5g carbs..so,b careful...:D

    slaen salad,bole gak makan sayur ijau cam bayam,n laen2,yg keluarge tuh le..:)

    ReplyDelete
  32. Awi..

    sori,kurma carbs tnggi la...



    Anon,
    it depends,sy pn xtawu coz stil lam process..exercie la lau xnk extra luggage:D

    ReplyDelete
  33. anonymous 1202

    thanx,menjadikan? kpd sesape yg kurg die nye loss weight,its normal coz maybe yg 5 kilo sehari tuh die exercise gile2 n mmg pulun sampai banyak sgt camtuh..but actually,be safe k? jgn amek risiko exercise cam besok sudah tiade..:D..

    ReplyDelete
  34. dik,leh tak kite makan organ dalaman cam hati,pedal,paru,perut?pastu makan popia basah leh ke tak ha?cane lak ngan tauhu?akak tanye nie sebab dah termakan..neway berjaya diet ko nie..akak da turun 2kg in 4 days..konsep mkn akak ialah mkn smpai kenyang..tuk lunch/dinner akak mkn sayur n ayam seketul jek..penah try 2 ketul tp cannot go la..full sangat..kalo sumbat lg mau muntah dibuek yo..xpe ke camtu?

    ReplyDelete
  35. kak jue...

    bole,ayam punye alat kemaluan pun xde hal tuh pn kalau sanggup la..huhu..
    nop,x bole le kak..lau nk cepat,jgn amek..:D
    seorg lagi da bejaye..thx coz ikut..:D

    ReplyDelete
  36. salam,

    thanks sudi jwb?kl mcm ikan msk berkuah...just mkn ikan je atau le amik gak kuah tu?kl yg lekat kat ikan,leh mkn gak kan.

    baru try 2 hari tp ada gak kantoi,huhu..xde le turun pe2 lagik

    air msk kena minum bape liter?

    -awi-

    ReplyDelete
  37. dik dzul.. akak tunggu anak akak berenti menyusu badan baru dpt cuba buat masa sekarang tengah timba ilmu pasal diet ni n nak memahamkan perjalanan diet tersebut...semangat dik nun...

    ReplyDelete
  38. hi, it's me again, anon 1202 :).. berat i turun byk tu without exercise.. if exercise maybe ok lagi kot.. hehe.. tomorrow would be permulaan utk my 2nd week.. wish me luck :)

    ReplyDelete
  39. nak tanye gak...
    klo sardin bleh..camne plak gn tuna??? yg vegetable oil punya..bleh makan or x?? or..ikan tuna memang x leh makan??
    sy dah start diet dalam 3hari..tp bukan cara atkins ni...sy amik nutrition.. xpe je kan klo plus nutrition skali dalam diet atkin ni??

    ReplyDelete