Thursday, April 15, 2010

MultiVitamin :D



Assalamualaikum..

1st2,cam biase,ape yg baru masuk blog ni,tgk dulu bab 1 k untuk elakkan soklan yg same berulang,tapi kalo malas nk scroll sampai bawah,ni link die,CLICK

ramai org bash aku pasal diet ni kate x safe la n bla3..seriously,jangan dengar,dorang just bukak google n search keburukan atkins,,,hampir kesemue just bash diet ni maen sedap mulut,kebanyakan site ni xde wat research yg tol2,meaning,dorang cakap bende yg dorang tawu,tapi dorang tak pena pun wat experiment atau pun test kat orang ramai..

interesting fact yang Dr. atkins sendiri pun cakap,diet ni mule2 die buat untuk diri die coz die tak bole tahan ngan low calory yang pakse badan limitkan calory n korang kene work hard. now tell me,camne orang yg berat 100++ nak buat workout yang extreme? nak suruh dorang berhenti keje n masuk kem diet? then dorang start keje balik n naek balik berat coz da ikut care hidup lame? berbelik dekat fact tadi,Dr. atkins cakap die wat diet ni kat 65 org n sume 65 berjaye...

cholestrol jadi kurang n macam2 benefit lagi..pelikkan camne cholestrol boleh kurang? tgk sini..tgk channel BOWULF ni..die lagi pakar,so,die bole explain sume n rasenye die da explain pasal calory..just yg ni dalam english la..but still nanti aku akan post article sal cholestrol nanti..

so,next tyme sesape yang nak bash aku,bagi bukti dulu,aku xnak korang explain tapi xde bukti..bagi 1 name org yg ikut atkins nih tapi cholestrol die naek lepas tuh?

pastu org salu bash aku sal air kurang kalau wat atkins..la,sebab tuh aku kate minu air banyak..4 gelas sebelum each meal..make sure dalam 1 ari dekat 15 gelas..

n dorang kate kurang nutrient kalo ikut diet ni? sape kate? kan sayur dibenarkan makan lam ni..sayur mmg elok,tapi buah? Dr. atkins sendiri pun menyoalkan kebaikan buah..die yang cakap eh,bukan aku cakap...sayur memang baik,tapi buah x kate die,x bermakne buah ade keburukan,just x elok untuk diet ni..ok,now back kepade bahagian kurang nutrient..sebab tuh sume atkiners kebanyakannye amek Multi Vitamin...

sori aku xleh nak tunjuk gamba coz aku punye stok da lame abes..t da ade duet aku beli la..aku kan lepasan SPM yg bekerje sebagai surerumah,so,xde gaji la eh...Nuffnang!! klik tyme ade iklan eh:D
so,gi la pharmacy,n beli multivitamin k...


banyak lagi aku nak cite,tapi next post la ek,aku nak try wat murtabak sardin yang gune telur cam akk myoliza buat..agak2 jadi? 80% aku rase x jadi kalau aku buat..:D

ok,any comment please letak lam bahgian komen eh? kat shoutbox aku xreply coz ruang pendek..sesape yang kate xleh post komen tuh,enta la,aku pun x tawu camne..huhu...

komen2 sebelum ni,malam ni aku reply..pagi aku busy(maen game,tgk tv) :D

Sekian,Assalamualaikum..


Malam ni aku update lagi


eh jap,ade gamba lame aku jumpe dari FB membe..




Uhuk,bulatnye..:D



sape yg de update food diary,t aku check k...


owh ade lagi,which 1 do u prefer? teruskan gemuk n ade diabetes n bla3 or ikut diet ni,uba persepsi org kat korang,n korang bole jadi aktif..n xya nak segan kat shoping mall da,coz korang da ade saiz..:D


.


.

94 comments:

  1. dzul,

    tolong check menu saya... thks!

    http://shaskyline.blogspot.com/2010/04/saya-tengah-berdiet-rasa-sgt-annoying.html

    ReplyDelete
  2. Dzul check menu akak sekali ye.. kot2 terlepas track. hehe TQ

    http://ainnakkurus.blogspot.com

    ReplyDelete
  3. Catcibo : Assalammualaikum Bro, nak tanya sikit, Aku tgh wat diet nie....aku panggil diet nie diet meratah lauk hahahah.....soalan aku kat hang bro...utk jadi hensem macam hang sekarang nie.....hang wat diet nie berape lama yek dan boleh bagitahu tak dalam seminggu purata berat hang turun berapa....ada masa lu jawab la soalan wa nie yek.....utk aku jadikan inspirasi....ok bro, adios, sayonara, babai

    ReplyDelete
  4. Sha,Ain,
    nanti sy letak kat link post sebelum ni eh...:D

    Anon 6.28
    xpe bro,diet ni da ade 10 da name mlayu,so,tambah la lagi name die..:D

    dalam 4-5 bulan,tapi research agi,dekat stahun...
    lam 4-5 kg rasenye coz aku dulu berat sgt..x termasuk dose agi tuh.huhu

    ReplyDelete
  5. salam sifu,..huhu,..got no.6 komen,..

    yo go sifu,..biarlah diaorg bash,..yg penting kita happy, bila berat kita turun kan,kita lg happyyyy..bg akak,.you are what u eat,..diri sendirik mau ingat laa,kan!

    akak mmg plan nk amik multivitamin mcm sifu superdzul ckp tuu, dh tgk dh kat farmarsi,,nnt nk beli,..sifu suggest brand aper,..brand cap ayam blehh,..or brengset,hehe ;-D

    ReplyDelete
  6. sifu,,ada lg satu gbr yg paling hensem,..jejaka terhangat,ahaksss,..sila upload! yg pakai rrybann tu ;-D

    ReplyDelete
  7. Zul,

    Cik makan multivitamin centrum. Ni trainer gym cik dulu yg rekomen. klu zul pi watsons tu ce tgk2kan kandungan dia. suai tak tuk diet ni.

    TQ zul,


    ~ I tak kesah baju u mak basuh lagi..still jatuh ati kat u

    ReplyDelete
  8. salam,

    baru try diet ni since monday aritu..kire masuk arini br 3 ari suku lah kan..pg tadi gatai cek berat kt penimbang...ripleys believe it or not...saya lost 3 kg dr previous berat...sgt kagum pada diri sdiri..tu pn ntah bape kali turun naik penimbang pasal mcm tak caya jeee...

    ReplyDelete
  9. salam zul, nak tanya makanan2 di bawah ni bleh makan tak?

    Satay, murtabak, madu asli

    ReplyDelete
  10. Rockhard..sori,xleh..sebab..
    satay banyak gule..
    murtabak,ade tepung..
    madu,sam jugak,carbs tinggi..

    ReplyDelete
  11. Myoliza,
    ala,baru nak letak gamba tuh untk pic lepas nih wat seprais,akk spoilkan la..huhu..=D

    Cik xxx,
    err,harge bape? da tawu harge baru bole cek,,,=p

    baju je,suar sy basuh sendiri ok..

    Sikudus..
    thanx..keep on dieting..:D

    ReplyDelete
  12. Maggi Liquid Seasoning boleh makan kot buat ganti kicap. sebab kandung carbs dia 0%...
    boleh ke???

    ReplyDelete
  13. dik, akk dh lame follow blog kamu. sbb akk pun konon2 diet atkins. since february 2010 kot. phase 1 - induction - dh lame lepas, tp 2, 3 n 4 tak buat btul2. so xtaw le ape jadi skrg. but, akk still x amek carbs yg banyak per day. kire macam tiap2 minggu pun nk buat induction.. haha. boleh? ;p

    akk suke Atkins Diet ni sbb xyah susah2 hati nk meratah lauk, especially sayur HIJAU. best2. n fortunately, akk jenis x kesah if sehari x makan nasik. so, mmg kene lah.

    baru2 ni ade la 3-4 org kate badan akk dh susut sket. akk pun xtaw le btl atau tak. sbb xpenah timbang pun ;p

    anyway, kalo kamu tgk blog masak2(or makan2) akk, BELUM ada lagi pasal menu atkins. yg ada semua menu HIGH CARB. hahaha. tgkla, nk jugak merajinkan diri utk share *konon*nye menu atkins akk tu. huhu.

    last but not least, tahniah la dik. sbb berjaye turunkan berat dengan jumlah penurunan yg sgt banyak! hoho.
    n jd 'sifu' pade yg berkenaan. hehe

    majulah diet atkins utk kite2 aje ;) hihi

    ReplyDelete
  14. oitt, panjang nye akk tulis. haha >__<

    nk tambah lagi satu. psl channel BOWULF tu - mmg syiokkk!!! dh lame akk follow die.
    banyak recipe utk atkins! i like. hehe

    teruskan perjuangan. jgn peduli apa org kata. asalkan apa yg kite buat, berserta ilmu ;)

    ReplyDelete
  15. salam,

    nk tny,sehari kena minum bape byk air masak?
    pastu kl nk timbang,bila masa yg sesuai?heheh..(hari2 timbang)
    esok dh cukup seminggu,tp tkde yg tegur sbb org ckp dh kurus,cuma nk kurus mcm asal jek+nk buang lemak tepu kat perut..heheheh..

    ReplyDelete
  16. kak rose (eh mak cik la..sbb anak dah sama ngan umo dzul)nyer http://seripayaku.blogspot.com/search/label/diet ok ke? x retilah nak kira carb tu...tapi ade jugak penurunan

    ReplyDelete
  17. hey!!! sy lost 2.6kilo in 5days!! omg!!! sgt terkejut time timbang!! saye x la gemok.. just targeting berat below 50kg.. now berat saye 50.4kg.. one kilo more to go.. thnx dzul!!! ;D
    nak tny..
    btw, since undergo diet ni, jrg pulak buang air besar.. knp ea?? tp buang air kecil tu mmg SGT slalu.. smpkan time tgh class terpakse g toilet... :D nasib lecturer bagi take 5.. knp ye dik..?? :)

    ReplyDelete
  18. tp 2.6kg tu cket kot dik ye? sbb ade one day tu terspoil 2 donut big apple.. lalala~ :P
    tp.. still happy!! lompat2 lps timbang! :D

    ReplyDelete
  19. hai dzul..
    saya start diet mcm adek nie ari sabtu tu 10/4/2010..td timbang 15/4/2010 da trun 5 kg..
    syukur alhamdulillah.. panjang umo..heheh
    thanks adek dzul..

    ReplyDelete
  20. zul,

    Multivitamin Centrum tu harga RM30 je.
    Dia letak atas para vitamin la zul.
    Xyah pi tanye akak farmasi..

    ~ ceh, suar basuh sndiri, tang dlm2 tu kasi mak basuh jgk, kan

    ReplyDelete
  21. en dzul, sume org turun gle..sy stress~

    ReplyDelete
  22. cik xxx..
    30? mahal wo..huhu...:D

    conjugate..
    akk balik malaysia baru mnjadi kot diet ni..:)


    Yang laen2..
    Congratz kpd sesape yg bejaye..ehem,nuffnang..huhu

    ReplyDelete
  23. Kak rose..akk,yg akk wat tuh low calory,akk makan sket sgt n akk mkn carbs..die turun untk jangke mase singkat jek..nanti metobalisme da kurang,hampeh penurunan die t..:D

    tgk bab 1 eh..:)

    ReplyDelete
  24. 1 kilo trn, 1 kali click nuffnang! :D
    klu 2kilo, 2x ek.. :P thnx!

    ReplyDelete
  25. ari tu ko kate tempe tak leh mkn eh...?? tempe bukan kaye protein ke sbb diperbuat dari soya?? aku dah r peminat setia tempe.....

    ReplyDelete
  26. ni bukan diet high protein,tapi low carbs,x bermakne die low carb,tempe aku bace kat google dari kacang n bla3,aku pun x paham coz bukan dalam real malay,so,kalau betul dari kacang,x bole..

    ReplyDelete
  27. dzul... kak ina biawak dtg sini nk tanya soklan...

    akak dah abis induction time khamis semalam... hari ke10 turun 3kg pastu x turun2 dah...
    so, utk phase ke 2 cmne zul? leh x akak minum nescafe sekali sehari?

    ReplyDelete
  28. kak rose dah baca suma zul nyer citer...tu yang teruja sangat nak ikut tu...anyway thanks for the reply n info...

    ReplyDelete
  29. iena,
    bape banyak agi akk nak turun?

    ReplyDelete
  30. ieana,lau akk x teruskan ngan induction,die slow la weight loss...2minggu tuh minimum kak..

    ReplyDelete
  31. Kak rose..
    xde hal,teruskan diet..:D
    tapi gune diet ni la eh..:)

    ReplyDelete
  32. tk jwb pun soalan...huhuhu

    ->nk tny,sehari kena minum bape byk air masak?
    pastu kl nk timbang,bila masa yg sesuai?heheh..(hari2 timbang)

    ReplyDelete
  33. dzul, akak skrg 56kg. akak target 54kg. lagi 2 kg lemak yg kena kikis kluar ni dzul...
    tp skrg cam dh xder penurunan jer... :(

    ReplyDelete
  34. laporan terkini:
    http://inaachik.blogspot.com/2010/04/low-carb-diet-diary-tamat-sudah.html

    ReplyDelete
  35. aku gagal hari ni..hampeh..smlm aku boleh minum 2 milo bertambah nestum..hampehhhhh

    arini lak aku mkn kuih muih..kena start balik..

    tapi yang baiknya dah 3 x mkn nasi hahaha\

    ReplyDelete
  36. salam..saya dah khatamkan sume post2 ko dzul.hahahahhaaaa sgt bersemangat tuk menjalani diet ini seperti mereka2 yg lain..saya 25thn,berat around 75-80kg turn naik cam yo-yo =p nak menurunkan berat kepada 55kg untuk mendapatkan bmi yg sihat..
    sangat berharap gigih menghadapi semua dugaan coz keje, balik je dah 6.30..penat tue yg kekdg dinner lewat..huhuhuhuhuhuu
    wish me luck k!!!saya xmau gemuk lagi =)

    -nakrus&hat-

    ReplyDelete
  37. gd luck to cik/en anon...and become suprdzul no.1 fan,..kan ;-)

    i lost 6kg for 44days,..riceless day.

    chaiyok! chaiyok!

    ReplyDelete
  38. hahahahahaaaaa =)
    thanks myoliza...i will try hard to lose 20kg with this diet program..

    -cik nakrus&hat-

    ReplyDelete
  39. goreng pakai planta bleh ke ? pasal kat bab 1 yang aku click tu ko cakap bleh makan daging burger. bukan sama cam hotdog ke.

    ReplyDelete
  40. salam sifu...

    weyh tlg tgk carbs food diary ak nih. cukup ke x..sebab ak tgk ad ramai gak yg guna so ak ciplak la ckit2..huhu

    breakfast: telur goreng (2biji)+ salad(5-6 helai)+ mayonis (1 sudu @ 1/2 sudu)+ tomato(1/2 biji)

    lunch: ketulan ayam goreng(6-7 ketul kecik)+ tomato(4-5 hirisan)+ mayonis(1/2 sudu)

    dinner: same macam breakfast.

    aku rase cam terlebih..ko boleh tulun ckit2 ye...huhu...

    plus air( 3 liter per day)..exercise ckit2..=)

    reply A.S.A.P. =)

    tq dzul..

    ReplyDelete
  41. dzul dinner tu kdg2 tukar mkn telur rebus 2 biji je..

    ReplyDelete
  42. anon
    planta x tawu la carbs die bape..tapi lau minyak carbs die 0..lau banyak duet pakai minyak zaitun la kalo nak mengade,huhu..mnyak ape pun leh..

    ReplyDelete
  43. zul...da perfect da tuh...try maintain seminggu tgk bape turun?

    ReplyDelete
  44. tapi zul,jangan low kalori k,nanti sakit kang..ketulan ayam tuh lebih sket la..

    ReplyDelete
  45. Jantan terhangat..
    kite da cite kat FB..;D

    nakrus&hat-
    Gudluck!!! ;D

    ReplyDelete
  46. nakrus&hat-
    ingt aw jgn over carbs..n jangan makan sket..x elok lau kalori rendah sgt...atkins kan no limit kalori..

    ReplyDelete
  47. yeye! brt dah 49kg! nk trn lg! timbang kat finess concept. the ideal weight is 45kg.. tp dah bwh 50 ni pon dah syukur! :)

    ReplyDelete
  48. dzul,
    aku lom khatam lg blog ko ni. br bab16. nnt aku smbung lg.
    tp r kan, mak aku mrh r mkn lauk jer. mcm mne r nk kasi mak kiter, eh, mak aku xmrh?< cam soklan budussss jer. xperlu jwb! huhu..
    aku xmo tny, tp aku nk request skit. ko list down la mknn2 yg xde carbo(slain protein).. kalo ko dh taip dlm blog ni, dlm bab brp ek?

    ReplyDelete
  49. Salam dik,

    nih menu akak,huhu
    arinih da start ~_^

    bekpes :
    2x air suam
    1x telur 3/4
    1x air suam

    lunch :
    2x air suam
    1x sup ayam + carrot(rebus je)
    2x air suam

    dinner :
    2x air suam
    1x sup sayur campur
    2x air suam

    1x air suam: 250ml ^^

    ~Kak Echa ~_~

    ReplyDelete
  50. eh mak kite? huhu..
    nak suro ko mara balik mak x leh,jadi derhake kang..suro die bace blog ni la..:D

    salah 1 sebab aku x nk update,ramai yg x khatam agi...(alasan malas):D

    ReplyDelete
  51. kak echa,akk mkn kurang sgt..pastuh..jgn minum pas makan...jangan..:D

    ReplyDelete
  52. erk..kurang sangat ke..alamak~

    hokay~ akan tambah menu.huhu
    mekasehh mekasehh ^^


    ~kak echa ~_~

    ReplyDelete
  53. just nk bgtau kene ati2: http://www.atkinsexposed.org/

    amik yg baik buang yg buruk,kalu rs dh kurus ikut laa plak diet lain yg ok lak..

    ReplyDelete
  54. ni lagi satu: http://ezinearticles.com/?Atkins-Diet-Bad-For-The-Heart&id=163805

    bukan nak ckp tak elok, tp kene agak2 laa..

    ReplyDelete
  55. salam dik,

    akak ni dah banyak minum air putih. sehari tu kadang2 dekat 4-5 liter minum air. tapi kenapa masih sembelit jugak ni...?

    ReplyDelete
  56. ok article ni balance sikit: http://www.vitaminstohealth.com/dr-atkins-diet.html

    ReplyDelete
  57. zul...

    toru makan camni??ok x??

    pg-telur rebus 2biji..air masak
    tgh hari-ikan sekor setengah + sup sayur..air masak
    ptg dlm kul 5.30-ikan sekor+mempelam....air masak

    malam air masak...hoho...ok x???

    ReplyDelete
  58. thanks dzul..tp tu la macam mane ak nk timbang...timbang aku kt umah rosak...aduyai...xpe la ak akan mantain dulu....

    okay ayam tu kena byk ek.?tp carbs xlebih ke food diary aku toh..?xckup ag ek?huhu

    ReplyDelete
  59. zul..saya da try diet 2..saya mmg x amix nasi,roti,biskut,kek,mee,bihun,laksa n so on..
    tp kdg2 saya xtahan, saya makan mangga! sgt ske makan mempelam muda! cane ni zul? stress la..
    1 more thing, dlm peti penuh stok choc.. so kdg2 terambil la gak..help me zul!

    ReplyDelete
  60. sifu,..

    akak dh complete 2weeks reinduction. mission accomplished.;-) dr 66kg berat skrg 60kg.tq sifu

    1st wk turun 2kg,=60kg 2nd statik,,jer pg td timbang 60kg gak,..why?
    or badan akak dh masuk OWL,..and CCL,..for 42days,..akak dh terlebih carbs ker,..kena krg carbs kan,..4 phase2? do advise.

    tqvm.

    ReplyDelete
  61. zul..cuba check menu akak..betul ke x???ade pape advice x??

    http://flaini.wordpress.com/menu-dietku/

    wah kakliza mantap...lenni nk turun cam kak liza jugak....

    ReplyDelete
  62. salam'alaika!
    dzul, arini aku da start atkins diet ni,
    lapo la gak [act da start ari isnin lg, tp kantoi ritu.huhu]
    aku nk tny, kalau aku letak limau nipis dlm masakan/mknan aku leh x? xleh kan? sbb limau nipis sjenis buah kan? jawab2.

    lagi, aku ada baca psl dangers of atkins diet. omg, 1st aku baca, takut ar, ko explen la ye yop, is it real or just misunderstanding?

    nah link tuh. jwb ye yop.



    http://www.vitaminstohealth.com/atkins-diet-danger.html

    http://www.prevention.com/health/weight-loss/diets/low-carb-diets-and-weight-loss/article/fc8c68f271903110VgnVCM10000013281eac____

    http://www.prevention.com/health/health/healthy-living-centers/warning-atkins-dieters/article/ebd166263d803110VgnVCM20000012281eac____

    ReplyDelete
  63. zul,
    buzz aku ym..:D

    myoliza,,
    akak an otai kat blog ni,msti la diet akk jadi..kate kipas no. 1? huhu..
    lau berat x turun,maknenye carbs akk lebih kot..ataupun tambah la aktiviti..sori kak lame x usha blog,bz sgt la...

    ReplyDelete
  64. flaini,setle..

    eibot..waalaikumsalam...
    see,tgk statement site tuh..
    Additionally, glucose levels normalized; glycosylated hemoglobin, cholesterol, and triglycerides all decreased; and insulin sensitivity improved on the low-carb diets.
    si,da ade bukti pasal cholestrol kurang cam ramai yg da tanye sebelum ni...

    n yg pasal masalah tuh untk sesape yg ade hear disease n diabetes...bermasalah sebab diet ni protein tinggi..la,sape kate,kite just low carbs,bukan high protein..kite ade amek banyak sayur n multivitamin..n nk tambah antiacid pun le..

    ReplyDelete
  65. limau nipis ade acid..aku x suke gune la..tambah acid lam badan wat ape..huhu

    ReplyDelete
  66. Anonymous...
    hampir sume aku x caye..tapi ade 1 bnde lam post tuh aku nak cite t..next post k..

    ReplyDelete
  67. thanks superdzul,..

    nnt kakiku akan dibawa berlari setiap minggu ;-D

    ReplyDelete
  68. dzul,jgn tak caya..macam aku ckp,amik yg baik buang yg buruk..

    aku pun takleh nak ckp aku follow diet atkins ni tapi aku mmg tengah kurangkan carbs but at same time aku maintain bende2 yg elok..cam buah, walaupun ada gula tapi at same time ada fibre and so on and so forth..
    and kalau tak salah aku, gula buah is fructose which is easily processed compare to gula makan which is glucose..so ada beza tuh..

    in any case, cam aku cakap laa, kita buat biar wasatiah..jgn fanatik sangat ngan atkins tuh, mamat tu dah meninggal dah pun..

    pastu make sure korang amik blood test sebulan skali kat farmasi, baru rm15 nak tahu kolestrol n sugar level..every once a year gi pulak buat blood test kat klinik yang rm150 tu plak untuk tahu lebih lagi, blood count laa, liver function dan macam2 lagi..

    nak jaga bentuk badan, kesihatan pun kene jaga.. banyak2 atkins diet ni yg aku paling takleh nak accept is takleh makan buah..makanan syurga tu bro... hehehe lu pikir laa..

    apa2 pun keep up the good work..bukan ramai sgt pun org yg boleh jadi role model cam lu, mesti skarang ramai lagi semangat untuk jadi kurus, bagus laa..teruskan jadi teladan..

    at same time since ko dah jadi bahan rujukan (hehe cam lab skolah lak), responsibility ko dah besar, ko kene laa tingkatkan ilmu kot lain pulak, cuba ko study diet2 yg lain pulak, study good and bad yang lain pastu compare laa.. mana laa tau pasni ko buat 'diet dzul' plak ker.. all the best bro..keep up the good work..

    ReplyDelete
  69. semua org tahu pasal atkins sblm ni,..tp for me superdzul blog, he make the atkins simple and everybody could follow, so kita leh jadikan sebagai panduan dan ikhtiar utk turunkan berat badan, especially bg yg overweight and obese, from his personal experience,..tips2 apa yg Dos and Donts,..he is not our personal dietitian,but yg baik kita ikut, behaviour mkn setiap org x sama..kdg2 low carbs x semua org leh adapt, terpulang pada diri masing2,..and bila dh dpt berat ideal,..but if we back to normal habit of eating,..the same goes around,,,jd gemuk balik laa,..coz you r wht u eat,..tahap kesihatan, diri sendiri yg perlu jaga bukan org lain. even doctor x leh tolong

    to follow atkins diets, is at your own choice, for your own good. tiada paksaan, rasanya,..but im feelin good.

    thank you to Superdzul.

    ReplyDelete
  70. salam adik dzul yg comel lote ;p
    1stly, akak saje suka2 click link blog ko lam fb mbr.yela smgt baca psl org yg dah kurus tp xsmgt nk cuba huhu.xleh control mkn la.tp bila baca cara ko diet mmg akak smgt la.rasa mcm memang mampu nk diet cmni.low carb tp bkn calory..
    so akak akan start diet from today! *smgt abes nih hoho*
    ape2 hal, harap ko leh support k?
    p/s: dl ko comel,tp bila da kurus lg comel haha.jadi adik angkat akak la bole? hahaha ;D

    salam~

    ReplyDelete
  71. biaq p diorang la nk kate atkins diet ni ape2 pun...
    bkn diorang yg tanggung kalau org ejek kite ke,pandang serong ke...
    bile da kurus nanti,kite gak yg pueh ati kan?
    btw...akak nk tny ni...
    mmg klau wat atkins diet ni badan berpeluh luar biase ke?
    sebabnye sejak wat atkins ni 19ari lepas,(kantoi 2hari...heheh),akak berpeluh kalah mandi...
    malu pun ade sebab muke ni da nmpk mcm basuh ngan air...
    saje la nk bgtau kan...
    dlm 19hari wat diet ni,akak da turun 6kg...
    target by raya nanti,mesti da turun at least 18kg lagi...huhu

    ReplyDelete
  72. lagi mau cakap...
    akak wat atkins diet ni lepas tgk blog kamu tau...
    punye la besar pengaruh kamu nk wat akak ikot diet ni...
    congrats bro...:)

    ReplyDelete
  73. light...lenni pun sama sejak diet atkin s nih berpeluh bagai mandi..tp lenni rasa bukan sebab diet nih...tapi sebab cuaca...hahahaha

    kebetulan kita wat diet time cuaca panas kak..hehe..tp x taw la kan...hoho

    ReplyDelete
  74. http://atkinsexposed.org/

    Bukan nak jatuhkan sape2, tapi kurang carbohydrate tapi tinggi protein, ok ke? Betul ko ckp Dzul, badan naik berat secara semulajadi. Tapi badan jugak naik berat secara perlahan-lahan,jadi utk turunkan berat badan pun kena secara perlahan-lahan. Atkins diet ni memang berkesan,kejap je turun 2-3 kilo dlm jangka masa yg pendek. Aku tau,memang nmpk kesan die,tapi cmne plak kesan utk jangka masa yg panjang? Takpe la,dah bagi link kat kat atas tu,baca la ek. Sama2 kita fikir. Salam

    ReplyDelete
  75. abdul,
    ko da search tak kebaikan atkins plak?
    n bile mase diet ni high protein? low carbs la,bukan high protein..

    http://www.usatoday.com/news/health/2002-11-18-adkins_x.htm

    http://www.atkins.com/science/sciencearticleslibrary/articledetail.aspx?articleId=196


    nape x cari die punye kebaikan? ade agenda pape ke ko ni..

    lau agak2 diet ni teruk sangat la kan..ko cakap la,senang,aku delete je blog ni...org2 len yg makin gemuk kite biarkan..dorang kene kutuk,kene perli,kene hine,kene kondem kat tempat keje sume tuh kite biarkan eh?

    aku wat ni nak tolong org2 yg obes coz aku tawu ape yg dorang rase..tapi lau ko agak nak tolong agi dorang obes,gitau aku n aku akan delete blog ni terus demi ko...puas?

    ReplyDelete
  76. Hujan

    hehe sebelum tu minta maaf jap ngan dzul sbb menyemak kat shoutbox

    btol...atkin is atkin. ni salah satu alternatif diet. aku pun amalkan atkin..tapi aku xde follow food yg suggest by this blog..few je. sbb ada yg badan aku xleh terima.
    so it still workout. sblm korang amalkan diet korang perlu tau apa yg diperlukan oleh badan. kalau sehari x mkn nasi korang pengsan. korang amik la ckit.

    atkin is good..and i will never say that other diet is not good. ni alternatif.

    cuam aku suggest pada yang menentang ni napa korang x post suggest makanan pada obes cam kitorng ni. maybe ada orang lagi expert tentang permakanan..sbb lain badan lain ragam.

    hehehe EMO lak gua..
    orang lebih bnyk menentang lebih dair memperbaiki

    ReplyDelete
  77. to Superdzul,
    akak harap superdzul bersabar, kerana sabar itu separuh dari iman,..itu saja yg kita mampu,..tapi memang sakit hati pun kan,

    my comment, masa induction setiap org turun berat x sama coz factor umur/berat/metabolism setiap org tak sama,..if turun 5kg 1week cm crash diet,.. but if 2kg 1 week its normal...

    and low carbs diet ade stages dia,...but must do the induction 1st, mcam overhaul laa..

    superdzul just bagi tips2 dos and donts,..but im sure not everybody follow 100% low carbs,...ade yg terkantoi kan,..so berat badan anda, anda yg tentukan,..suka gemuk atau kurus,..bukan tanggungjawab superdzul.

    p/s: pd yg kondem tuu,..dh brp lama wat atkins,yerr,...share laa kt kitaorg,..maybe kita org leh siap sedia, the negative side of atkins,...

    thank you.

    ReplyDelete
  78. biarkan laah si luncai dengan si labu labunya,..biarkan biarkann

    ReplyDelete
  79. low carbs benefits,

    http://lowcarbdiets.about.com/od/lowcarb101/a/lcbenefits.htm

    ReplyDelete
  80. salam'alaika! hehe. dzul, leh x mkn keropok lekor? aku kantoi pi mkn 1. bape carbs yg ada dlm keropok lekor tuh? sbb dlm adunan ada tepung, ikan, garam, gula tu ada kot. jwb ye yop.
    hang ni update sini pulak dah.

    ReplyDelete
  81. otak2 leh mkn tak??? aku dah sebat sampai 6 keping mlm tadi...adesss....

    ReplyDelete
  82. dzul....
    aku dh 2 bulan x mkn nsik ngn ikut diet atkins nie....tp 2 mggu kbelakangan nie,aku asyk mkn bihun jer,skali sehari mkn....so,adakah aku kene stat ngn induction awal2 dlu plak....
    atau just go on jer....
    diet nie dlm 2 bulan xde nmpk prubhan sgt kan....

    ReplyDelete
  83. dzul,

    dalam setandan pisang, tak semuanya masak ranum. biasa la tu ada org tak suke ko.
    motip;
    1- jeles
    2- perasan bagus
    3- Hati itam

    so, dik. dun get emo ek. Niat ko dah baik, teruskan. Tapi to folower diet ni, do research n sesuaikan pemakanan and exercise to ur body. Badan kite sume tak sama.

    by, Cik xxx

    ReplyDelete
  84. Salam Dzul.

    Rilek la dud,bawak bertenang. Takde gune marah2. Jgn slh paham, aku takde pun suruh ko delete blog ni. Bagus ape yg kau buat ni,aku tak bangkang. Mengajak org ramai utk ke arah hidup yg lebih sihat, bagus sangat2.

    Skrg ni aku juz agak sangsi dgn diet atkins ni je. Bukan ape,dulu aku penah tengok satu dokumentari ckp psl atkins ni. Org yg ditemu ramah semua ckp tak berkesan. Search kat internet pun ckp macam tu jugak.

    Ok,salah aku kat situ. Aku tak plak cari kebaikan. Ok sori kpd Dzul dan kawan2 ko. So skrg ni,ape kate ko pun baca keburukan,aku pun baca kebaikan die. Lps tu ko share ngn kwn2 ko yg buat diet ni kot2 ade ape2 yg bakal dihadapi oleh diorang nanti. Kurang karbohidrat paling kurang mungkin ada satu dua effect yg akan dialami oleh badan kita. Takpe2, jom kita buat research same2. Salam.

    ReplyDelete
  85. bkn lpas induction ( max 20g carbs per day ), ade lg satu step ker..dlm step tu kite tambah carbs secara perlahan2..bkn xamek carbs lgsung kan????..
    hemmmm...
    inductions nie for just 2 weeks..depend la kalu ade sape nak tmbh ari induction rite?..

    izaura

    ReplyDelete
  86. ais boleh minum x? aku ni boleh telan air kosong 8 liter sehari pon bolehhh..tapi kalau sejukkk perrrggghhhhh lagi sedap...kelantan panass sekang ooiittt..ais dah jadik mcm kembar aku sekang ni... huhhh mcm mana? plz dzul jawap...

    ReplyDelete
  87. salam semua pengikut atkins n the others(yg kontra) ok..ginilah..kak siti nk citer sikitlah ye.akak pernah mengikuti program2 utk kuruslah katakan..mcm2 dh buat (diikuti dgn bersukan)yg terakhir sekali kak pergi London Weight Management..ooii ada orang kata diet atkins nie bnyk buruk dr baik ye..ginilah yg sebenarnya baik atau buruk kita yg tentukan sendiri bukan org lain..kita buat satu2 programtu kena guna akal kalau sifu Dzul dh kata itu boleh ni tk boleh kita ikut le (kan die dh buat..die citer nie pn dr pengalaman die k) n diikuti dgn multivitamin n bersukan sedikit akak rasa itu adalah cukup bagus ..koz ketika akak ikuti program di London Weight pelbagai cara dibuat bagi menurunkan berat badan baik dr segi kegunaan mesin mahupn pemakanan tp masih ada sesetengah org (dlm program tu) yg tidak dapat mencapai apa yg diingini (yg berjayatu pn tk ramai n tu pn duit dh habis kalau tk mencecah RM10,000.ke atas)(nie akak sendiri yg buat researh dgn custemer kat situ semasa buat treatment tue..ada ketika bdn pn jd letih..duit bnyk habis...kesimpulannye..penurunan berat badan nie bergantung kpd metobolism individu..koz kalau sudah berkahwin n beranak pinak sudah tentulah lambat sedikit berbanding dgn yg belum berumah tangga...masa kat London dulu pn diorang inform kat akak buah2 bukan semuanya boleh telan beee....tahu tk... koz bnyk gula n karbor..memang ada sesetengah buah2an yg gulanya K..tp byk yg bolehtu pn kena ambila sedikit saja..nie bkn akak yg cakap pakar pemakanan kat London Weight tu yg beritahu ..utk information U all semua yg tk getiii n faham tu..ginilah akan dh buat program diet tu n dpt bezakan dgn diet atkins nie..kalau yg tk caya tu gilah buat treatment kat London tue n bandingkan selain duit habis (bkn tk turun ...tp duit dh nk licin dlm bank ..baru le turun ..itu pn kalau tk jaga mkn pn mampuss.. akan melompat naik semula jd..kalau kiter ikut program diet atkins nie dgn cara yg betul diikuti disiplin n senaman (kalau nk lebih berkesan) n multivitamin ..modal pn tk sebesar mana..BTW..sapa2 yg ada PHD tue bnyk2lah muahasabah diri koz bnyk kerja2 lain yg perlu dibuat..pengikut2 atkins disini bukanlah dari og UTAN yg tk berakal utk berfikir yg mana baik dan mana buruk..K.. Wlau pn dikatakan just utk nasihat agar berhati2 tp disebalik tue hanya TUHAN jelah tahu..kalau tk tk le cakap berulang2 ..kiter disini ..semue yer tahu..btui tk myoliza EMO le pulak....anyway sapa2 yg dh berjaya tu teruskan sehinggaa mencapai goll...termasuklah akak..issyewahhh..
    Seronok sgtlah ..dzul alhamdulillah akak dh turun sikit (3.2 kg)w/pn baru 13 hari w/pn sikit je penurunan nyer ..koz akak terkantoi sehari..mkn aiskerim magnolia tu 1 sudu n mkn kentang goreng btw akak akan terus berusaha atas nasihat dr sifu dzul..thanks banyak2 smoga murah rezki U ..

    ReplyDelete
  88. Oh ye..akak nk berkongsi maklumat yg kak siti dpt kat london weight ..sapa-sapa yg dh turun berat sudah tentu..badan kita (terutama tang perut n peha)dh loose ke..jd kak dulu kat london diorang bungkus dgn plastik raping selepas disapu dgn krim (apa-apa le) utk fitkan n diamkan tanpa bnyk pergerakan selama 4-5 jam...buat le selalu..akak buat terutama bila nk tidur..kesan..emm bergantung pd individu ye..kak..alhamdulillah..disamping buat sit-up n minum dulu paling kurang 1/2 - 1 jam sebelum makan atau selepas makan 1/2 -1 jam..cubalah...kalau bersesuaian yer..

    ReplyDelete
  89. Aduh ..Dzul akak lupa lak nak cakap..gini sorrylah yer..td dh masuk alam tazkirah le pulak berjela-jela..bukan nyer apa..gerammmm....akak rasa dlm ramai2 pengikut atkhins nie akak yg paling otai kot..sebab tue tazkirah nyer pulak panjang2..tp akak bercakap berpandukan kepada search n mengalaminye sendiri.....

    ReplyDelete
  90. sapa nak ikut, ikut, sapa taknak, watpe sibuk2 nak baca blog ni, sebenarnya dia nak ikut la tu,hehehe

    ReplyDelete
  91. salam, maaf kalo solan berulang yhea.. dik nak tnya kalo mkn Shaklee yg alphapa n lecithin tu boel tak?





























    ReplyDelete