Saturday, May 22, 2010

Bab 26 : Mesti Bace semue Dan Puase

Assalamualaikum...

1st2,cam biase,siape yg baru masuk blog ni,tegok dulu bab 1 ok untuk elakkan soklan yang same berulang,tapi kalau malas nk scroll sampai bawah,ni link die,CLICK
please..tolong la khatam dulu sume bab n then baru tanye soalan eh,nanti banyak sangat la soalan berulang...
and then,aku ade letak search link kat kanan paling bawah,so,ade pape soalan,search dulu same ade soalan tuh da dijawab..

**************************************************************************************

Please3,tolong la bace semue dulu dan kemudian baru tanye soalan ye? cube la pegi TNB ke,dah tgk signboard besar,pastuh tanye orang kat kaunter,"kat sini boleh bayar bil eletrik?"..ha,tgk? so,bace la semue dulu n paham dulu ok? :D


lagi 1,knape mesti bace semue? nanti dah jadi kes tak paham pulak kalau tak bace semue..contohnye ade yang cakap,berat yang turun pade awal tuh ialah turun berat air?
SALAH la sangat2...mane ade gemuk air? kalau berat yang turun awal tuh berat air,so,maknenye kite dah dehydrate la?

jadi,paham betul2,waktu induction,waktu tuh la terjadinye proses ketosis...ape tuh proses ketosis? bace SINI .so,berat yang turun tuh ialah lemak yang telah korang simpan waktu korang menCOMELkan diri...:)

*********************************************************************************


ok next...ade pulak yang komplen kate berat turun untuk minggu pertame je,lepas tuh tak turun..kalau soalan tuh ditanye,maknenye korang tak bace blog ni sampai habis..tengok SINI...ala,dalam toilet pun boleh bace kan? membace kan amalan mulia..:D
(aku tak bertanggungjawab kalau laptop masuk dalam mangkuk jamban)


*********************************************************************************

next...

ade yang cari care macam mane nak tambah kan lagi carbs dorang..kite kene tukar mindset kite,kite kene cari care untuk kurangkan carbs,bukannye tambah carbs...kite dah gemukkan badan kite,so,kite bertanggungjawab untuk memastikan kite tak tergolong dalam golongan obesiti ok?

makan hanye ape yang dibenarkan..kalau makanan yang dibenarkan tuh carbs tinggi,elakkan..contohnye daging burger,ade yang carbs nye tinggi sangat..so,elakkan...n please,jangan jadikan diet ni diet low kalori..kalori tiade had dalam diet ni...

ramai sangat yang excited nak habiskan induction,diingatkan lagi skali, induction minimum 2 minggu..MINIMUM..dan bile boleh buat 2nd phase? aritu aku da update..so,bace SINI. please,bace semue bab ok?


***********************************************************************************

PUASE...

ok,macam mane kalau kite nak berpuase..
secare jujurnye,waktu puase,memang susah untuk pengamal atkins untuk kurangkan berat badan...kerane kite bukannye macam low kalori yang makan sikit...waktu makan pulak hanye lepas maghrib je kite bole makan,so,dah dekat dengan waktu tido..senang la sangat berat naikkan? huhu.. yang penting sahur tuh kene buat..ape la,suro makan pun taknak?
then,bile berbuke pun makan same seperti dalam diet...

then..buat exercise yang macam ni...SINI


*********************************************************************************

rasenye tu je dulu yang aku nak cakap...

ha,tgk dekat belah kanan..tadaa...ruangan cari jodoh dah takde kan? macam yang aku cakap,shoutbox memang tak boleh gune untuk tanye soalan,susa nak jawab nanti..tak muat..so,sudah pun berade dalam recycle bin code untuk shoutbox..terpakse la korang cari jodoh kat tempat lain..:)


PERHATIAN!!

terime kasih tak terhingge dekat akak MYOLIZA dan geng2 yang lain yang tolong jawabkan soalan waktu aku tak ade...sori sangat2,aku dah jadi budak sekolah,cikgu tak kasi update blog hari2..:D

btw,happy birthday untuk akak aku,ZULHAIZA ZULKIFLE..

*********************************************************************************

sebabkan sekarang aku dah busy,nak follow blog koran pun tak boleh..so,mintak maaf sangat2...aku nak follow korang,tapi korang lari laju sangat..:D
Baek betul la 233 follower tuh:)

please,jangan maen copy je article aku eh? bukan tak kasi,saje je nak bagi orang tengok blog aku....huhu...

kadar obesiti sekarang ni semakin meningkat,meningkat dengan sangat bergaye,jadi,kalau nampak sape2 yang ade masalah obesiti , mintak la dorang tengok diet ni,maybe kite ramai2 boleh kurangkan kadar obesiti yang sangat tinggi sekarang ni..kite kene mule hargai badan kite,kite jangan kantoi diet,kite kene set dekat otak,setiap kali kite kantoi,kite dah pilih untuk aniaye badan kite..dulu kite lahir takde pun obesiti kan? so,sekarang nape kite sanggup biarkan badan kite terjebak dengan penyakit2 n laen2...?

**********************************************************************************

ok,macam yang korang tawu,taknakgemuk dah ade fanpage untuk facebook...add ok? kite bine komuniti obesiti sifar dekat sane ok? :D CLICK


ade sape2 yang nak buatkan banner blog ni? nanti aku belanje topup..=)



Sekian..Dzul....
***********************************************************************************

18 comments:

  1. akak pun belum ganti puasa ni,..dh nak masuk bulan rejab,..cam ner yer, atkins n puasa,nanti. maybe leh amik kurma dlm 4bjx5.48g/bj=21.92g ;D,..selalunye pun akak sahur kurma and air suam jer
    ok laa tu kn,

    ReplyDelete
  2. Tp problem die kak carbs die tinggi 1,takkan pagi je dah abis 20g carbs,lagi 1 nanti jadi low kalori pulak..tak turun pulak berat nanti..

    memang susah wat atkins tyme puase coz makan kurma tuh perkare sunat..maybe, bole amek 1 tyme sahur,n then makan je cam lunch atkins tyme sahur..tyme berbuke,jangan amek kurma..

    ReplyDelete
  3. aa laa,..pagi2 dh abis 20g,..overlooked kt situ ;D

    ReplyDelete
  4. Sahur

    *Minum air kosong byk2.
    *Makan Ikan, or ayam, or daging or telur or sayur.

    Berbuka

    *Mimum air kosong byk2.
    *Makan ikan, or ayam, or daging or telur or sayur or seangkatan dengannya yang low carb..

    that's easy. InsyaAllah, kita tak kan berlapar.

    ReplyDelete
  5. emmm eija pun lom ganti pose.leh gak eh

    ReplyDelete
  6. kak mia pun ada lg nk kena ganti nie..xpe,pelan2x mari kte semua pose..

    ReplyDelete
  7. salam kenal...

    akak dah mula seminggu.tapi tetiba termakan lebih sikit akak makan donat..sedap sangat..klu adik rajin komen la menu akak kat blog : ckikinblur.blogspot.com

    ReplyDelete
  8. huhu..kantoi ramai yg x ganti lagi..:D

    home sweet home...
    xleh kantoi..nanti ketosis pun kantoi..badan pun x bakar lemak nanti...

    ReplyDelete
  9. salam dik dzul n kekawan dn adik2 semuanya..camner minggu nie ..akak tk timbg lagi takut ..jarum tk bergerak..kak nk tengok sehingga hujung bulan nie..suspen .. akak nak tanya ler..akak tk tahu org lain tp sejak akak tk makan buah2an nie proses pembuangan agak lembap siket n terasa mulut akak mcm kering jer mcm org berpuasa..itupn kak minum air sebanyak 3-5 liter lebih.. semua pengikut2 atkins pn gitu jg ke atau akak sorang jer gitu.. jd bila nanti kita berpuasa mestilah kita tk dpt minum air sebnyk tu...kalau nk minum masa sahur tu..aduh tentulah kembung nanti koz kena minum on that time waktu sahur tu je ..kan suntuk..n sudah tentu air dpt diminum sikit jer ..waktu mlm tk boleh kan..jd dzul ada suggestion lain tk atau ikut myoliza punyer program yg die buat tlong yer..thanks

    ReplyDelete
  10. waalaikumsalam..
    akk lau berat tak turun,akak tgk macam kes kat bab25 eh?

    pasal air,bole je minum tyme bebuke,tapi sblom makan la..:D

    ReplyDelete
  11. aiman

    bro dzul apasal slow sangat berat wa turun ni. 3 minggu baru turun 3kg. rasanya x pernah kantoi lagi

    b/f
    telur 2 atau 3 biji rebus.

    lunch
    ayam suku ekor goreng / ikan 4 ekor goreng / sikit sayur bayam.

    diner
    telur goreng 2 biji letak cheese skping.

    wa minum air 4 liter atau lebih. wa minum 4 gelas sebelum makan dan wa x minum lepas makan. macam tu la menu wa dalam seminggu. wa pelik berat wa lambat sangat turun.

    berat asal 105 kilo. sekarang 102kg. nak kata seluar wa dan baju longgar. wa rasa sikit je.

    ReplyDelete
  12. aiman,

    setiap org metabolisma x sama, sbb tu turun berat pun x sama,..huhu

    just be active and low carbs,..akan ade hasilnyer,..just be patient. lost weight is not a 1 day journey.
    chaiyok! chaiyok!

    ReplyDelete
  13. nak tanye ..mkn cili api boley x???

    ReplyDelete
  14. Akum sifu dzul,

    saje je aku nk citer pengalaman aku berdiet guna cara atkins nih (br 3 hari pengalaman hape :D)

    Aku mula wat diet nih pas aku tgk adik aku yg trkenal ngan pemalas die & lg gemok dr aku bleh jd slim tetibe, so die kongsi la rahsie die dgn mmprkenalkan blog ko nih

    So 3 hr lepas aku pun mula la, aku sedaya upaya ikut diet ko nih, aku make sure consumption carb aku x lebih 20gm daily…

    Ko ade nasihatkan seblom nih tggu dua minggu abis br pegi timbang. Tp mlm td tah camane sedar2 aku dah atas penimbang. Tersangat la terkejutnye aku bile melihat berat aku sudah turun 3kg! waulaweh! Br 3 hari aku wat bende nih, xkan byk sgt turun…

    Tp aku tetap musykil dgn penurunan nih sbb hr tu aku timbang kat shopping complex, semalam aku timbang kat umah, so aku takut mesin penimbang tu tipu aku…

    Tp ape2 pun aku dpt rasekan diri aku brtambah ringan skang, so aku nk kongsi menu makanan harian aku utk komen dr sifu dzul & sbg panduan rakan2 atkins yg laen..

    Breakfast
    2 slice of chicken meat
    2 slice of cheesedale
    1 telur rebus
    air suam 3-4 gelas

    Lunch
    2 ketul ayam goreng taruk kuah kari skit
    sayur-sayuran hijau i.e. salad, kobis (hijau ke?), kacang panjang etc
    tomato (bleh ke mkn bende nih?)
    air suam 3-4 gelas

    Dinner
    Sayur-sayuran hijau
    2-3 ketul ayam goreng or daging rebus cicah air asam
    air suam 3-4 gelas

    So diharapkan sifu dzul atau rakan2 yg lain bleh bg comment skit pasal jadual pemakanan aku nih, terutama sekali dinner coz kadang2 aku mkn lepas kul 8…

    ReplyDelete
  15. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  16. i am a newbie for atkins diet programmed...

    visit my belog please... http://secretpsssttt.blogspot.com/

    ReplyDelete
  17. hari pertama diet. x lpr tapi bengkek giler sbb x dpt mnm coffee. akk ni dahla coffee addict..tp kan dzul, apasal akak rasa mengantik giler? mata ni rasa cam berat sgt. tu tanda metabolisma rendah atau tanda bdn tgh bkr lemak?

    ReplyDelete
  18. wah..baguslah cara menguruskan badan tu...sekarang dah buang 40kg dah...^^

    ReplyDelete