Saturday, June 12, 2010

Dzul Kembali menjawab SoaLan

Assalamualaikum..

1st2,cam biase,siape yg baru masuk blog ni,tengok dulu bab 1 ok untuk elakkan soklan yang same berulang,tapi kalau malas nk scroll sampai bawah,ni link die,CLICK
please..tolong la khatam dulu sume bab n then baru tanye soalan eh,nanti banyak sangat la soalan berulang...
and then,aku ade letak search link kat kanan paling bawah,so,ade pape soalan,search dulu same ade soalan tuh da dijawab..

okeh,korang ape khabar? dah lame tak dengar cerite?...tak ape..tak payah cerite,ni bukan pertandingan bercerite...

aku mintak maaf jari jemari aku semakin lembut sejak kebelakangan ni dan menyebabkan jari aku asyik tergelincir dari keyboard untuk menekan "publish post".
so,ape2 soalan yang ade ditanye,memang kebelakangan ni bukannye aku tak jawab,cume soalan korang masih belum dipilih oleh jari jariku yang "anti keyboard".
so,hari ni aku nak jawab...

********************************************************

Soalan...

shima said... assalamualaikum,

zul nk tanya lah sikit kan... sy student kolej so..klu mcm breakfast ni mmg ssh r nk ngadap kan.ha3.. klu dah sempat pun pe yg ade cafe tu nk ngap2 pun ade nudget, hotdog, nasi lemak hah ngan cucur udang sekali( sedap tu) hahhah... ok so sy nk mkn pe pepagi ni
roti x leh kan nasi pun x leh.. hah then keropok awk ckp x leh kan.. sy ni suka mkn choki2(chocolate) dlm kelas.. biaq rasa x ngantuk.. mcm mn tu ye... time lunch ratah ayam ok lah kan.. mlm lak sy mmg jenis x mkn sgt r.... so yg pagi tu mcm mn.. bab ambil air bape gelas yg ko suruh tu..mmg xyah ckp lah.. aku mmg jenis suka minum air kosong.. hah.. any idea dpt bantu....


Jawapan...

Aku suke sangat2 soalan ni..sebab..kebanyakan orang banyak buat kesalahan yang banyak salahnye macam ni(banyaknye banyak). so,ape salahnye? ko ni suke2 salakan orang ye dzul..

1st...
BREAKFAST...
aku dah cakap bertrilion kali...jangan tak ambil breakfast...
kenape? (aku tanye aku jawab balik)
breakfast tuh starting point untuk body kite keluar daripade "mode lapar".
bile kite tak ambil breakfast,ade due bende yang jadi..
pertame..
korang bangun lewat dan mungkin korang tak ade ciri untuk jadi suami/isteri yang baik suatu hari nanti..
kedue...
badan akan detect yang korang ni sebenarnye lapar,so,badan cube untuk tidak bakar lemak sebagai sumber tenage..plus,nanti korang punye diet akan jadi low kalori,so,kalau korang sakit(mati) disebabkan kurang makan,make sure korang ade syarikat insuran yang cover korang ok? ingat,mesti makan!!!

2nd...
Choki2? no.....
due sebab,,
pertame..
harge choki2 dah naik menjadi rm1.20...
kedue...
carbs yang ade dalam chocolate tinggi..sebab ade gule..penah rase serbuk coklat atau seangkatan dengannye? pahitkan? yang jadi manis kat choki2 tuh sebab gule..banyak gule..

dah tuh,nak ganti dengan ape?
chewing gum...biasenye chewing gum 1 keping tuh 1 carb...


soalan yang lain,aku dah jawab kat tempat yang korang tanye ok..
*************************************************************

ok,macam dalam post lepas aku cakap nak tukar layout...dah tukar dah ni,lawa ke? kalau tak lawa,please simpan dalam hati,jangan lukekan hati aku..huhu...
saje aku letak gamba telur,kite kan dah jadikan telur sebagai sahabat susah dan senang...
nanti aku akan edit lagi blog ni bagi nampak lebih "LENGKAP".

ramai dah yang turun berat,so,sejajar la dengan tema kite "OBESITI SIFAR"...(sifar?insyaALLAH)
so,kalau nampak kawan2 yang dah beratnye berat,tegur2 la untuk kesihatan dorang..
ok,join FB taknakgemuk ok?


ehem,ade iklan nuffnang la..huhu...


sekian...


.

24 comments:

  1. assalamualaikum,..
    tuan umah,ade..
    umah baru laa,,taniah Superdzul, bagus gak hidang telor,..telor kan makan ruji kita ;D

    ReplyDelete
  2. salam dzul

    akak nak tanya la...akak boleh tahan kalau tak makan carb tu semua...tapi cam ner nak tahan daripada makan bergoreng...kopok lekor pon akak bedal dik...apa kes...akak dah mula follow blog ni..alhamdullilah berat pon turun..tapi badan sekarng ni mengelembir...lembik jer...babai atas lengan pon babai jugak dik...

    ReplyDelete
  3. mana ko ilang da...
    hehehe berat bdn aku stay 114 je sbb aku dah buat perangai Bapok aku x amalkan diet ni..esok amal lusa x..adeh..

    aku perlukan semangat..Happy Atkin.

    Nasihat aku, Mkn je ikut Jadual yang di beri kalau nak cepat turun.

    ReplyDelete
  4. salam zul...
    aku que..mule2..time ksh sbb kau wujudkan blog nie...khas utk org2 mcm aku yg teringin sgt nk kurus nie..
    1st week ok..turun 4kg..
    2nd week trun 2kg...ntah la mn yg silap...
    aku sebenarnya dah naik muak tgk ayam n telur...
    rasa cam nk termuntah plak 2 minggu asik mkn bende tu jer....kau ade rs mcm tu x??
    mcm mana nie..kau bagi la cdgn kat aku mcm mana nk settelkan masalah aku nie..
    target aku jauh lagi nie...kena krgkan lg 30 kg utk capai berat ideal..please2..bg la sikit cdgn or support...huhuhu....

    ReplyDelete
  5. anonymous: tk salah sy, post2 zul sblm ni ada gtau... induction proses tk knsisten sgt...mmg ml2 trun byk...then bkurang cket....ade sbb dye...kt post mn tah...

    blh mkn chicken slice.

    ReplyDelete
  6. salam dzul...
    nak tnya sikit je soalan...
    blh tak kalo makan ayam KFC/RFC?

    ReplyDelete
  7. salam..

    sy da amalkn diet ni semggu tp xturon langsng!!! bengang gak la..huhu npe ye??

    food diary sy smggu ni;

    Bekpes: Telur rebus 2biji, air 1 liter

    Lunch: Daging beger 2keping+timun+tomato+mayo, air 1liter

    Dinner: Sosej 2btg+daging beger 2keping+timun+tomato+mayo, air 1 liter...

    Dzul tolong komen food diary nih..risau ni da smggu lgsg xturon..huhuhu keciwa!!!

    From: Sue

    ReplyDelete
  8. Salam Dzul..

    nk tny la..leh x mkn sambal or rendang?contoh mcm ayam msk sambal ke msk rendang ke??[fuhh sedap tuh]...

    ReplyDelete
  9. myoliza...waalaikumsalam kak..
    nih telur ayam paling besa nih untuk atkiners..:D

    HSH...
    sape kate makanan berminyak x boleh? minyak carbs die kosong..bace sampai abes ye..:D
    tapi kopok lekor xleh la..carbs die tinggi..

    ReplyDelete
  10. JT..
    aiseh..apehal ko nak wat pangai bapok...ko kan ironman...teruskan...:D

    anonymous...
    ok que..(kan bagus lau ko que haidar..huhu)pasal berat x konsisten turun..tgk bab 25 k..
    pasal variety makanan,kite kene kreatif...contoh arini ayam goreng ko makan,sok wat la sup ke ape ke..pastu tuka la ikan ke...n macam telur,kekadang bole wat sardin yg dibungkus telur..cam akk myoliza ade wat dulu..


    ron:ayam kfc carbs die seketul dekat 10g..:D

    ReplyDelete
  11. Sue...
    tgk bab 25 k?


    anon...
    rendang..hmm...santan carbs x tinggi sgt...takut lau ade gule la kan lam rendang..ade ke org pakai gule? sambal pulak,kalau ade sos,xleh...

    ReplyDelete
  12. to all atkins beginners,

    plszzz avoid any processed food,cam burger,hotdog,nugget...amik fresh poultry laa,..ikan,ayam,daging or udang,..mcm2 leh masak, n sayur hijau, cam bayam,bunga kobis,kobis.

    ReplyDelete
  13. Peace be upon ya brader,
    1st sekali nak ucap thanks la sebab buat blog ni.
    Aku pun ter-inspired oleh ngko gak,
    walopun berat aku cuma 20 kg je over,
    tapi still nampak burok la mate memandang.

    So aku dah buat almost seminggu lebih,
    tapi sebenarnya tak tahu berapa kilo aku turun,
    pasal aku tak mampu mendapatkan penimbang,
    nak pegi shopping kompleks hari2 takut awek jeles, tapi aku dapat merasa la penurunan tu.

    Macam mana aku taw aku makin kurus?
    Well, badan aku, aku dapat feel la.
    Contohnya before this ade beberapa bahagian anggota tuboh yang tak mencecah lantai ketika duduk tahiyat akhir time solat, semalam tibe2 raser aku duduk secara flat atas lantai.. whooohoooo~

    to all atkiners, kalo nak download e-book sal diet nih, bole search kat 4shared.com. keywords "atkins diet". stadi la sket.

    p/s: wes dzul, kalo nak exchange link blog bole x? camaner?

    ReplyDelete
  14. abg dzul :P
    awk bukakla formspring
    it is easy to ask n answer question la :)
    www.formspring.me
    :)

    ReplyDelete
  15. dzul, nak tanya...kalo kita dah biasa pg2 minum susu or milo....kalo x escape rasanya bleh juga kan ngan diet atkins....betul x?

    ReplyDelete
  16. cik lala,
    low carbs x galakkan amik susu, sbb ade kandungan gula,laktose,..setiap org tahap sensiviti kt gula x sama,..carb level pun x sama,..utk calsium leh amik cheese

    ReplyDelete
  17. superdzul,

    akak nk tanya,..mcm mana nk mengatasi sembelit,..lebih2 lg time posa,..time x sahur lg laa kurang air,..rasa nya dh byk amik sayur (fiber)and minum air berliter2,..any solution?

    arigato

    ReplyDelete
  18. dzul..aku nak tnye sket la..leh kew kalo aku makan stimboat..kuah kacang 2 leh ke aku makan skali?2 makanan yg selera aku n leh wat aku kenyang.

    ReplyDelete
  19. Salam Dzul,

    FYI, nih pertame kali aku jejakkan kaki ke sini.. ekceli aku duk search kat pacik yahoo cmne nak kurus.. skali terjumpe laa blog ko nih... and aku telah pun membace dari bab 1 smpai bab 14... skang nih aku tgh komen nih.. huhu... nanti aku sambung bace balik.. Gud job 4 u..!! byk info aku dpt.. and aku rase smgt utk kuruskan badan wpun x de laa gemuk beno.. tapi nak ke gemok laa kot.. adeh...aku pnah dgr org kate diet carbo.. and aku pnah try.. cume knowledge kurang so.. aku ingat carbo nih cume nasi.. n roti.. tp len aku blasah gak cm biase.. pnah skali try seminggu tp badan aku jadi lemah.. tp pas aku bace blog ko aku rase knowledge kt otak aku nih sedikit bertmbah.. so akan ku mulekan 2 weeks induction tuh..Chaiyok!

    Keep up the gud work! Update sll kerane akan sll ku menyinggah ke sini....

    Sorry kerane komen pjg gilers, aku buat kat blog aku sndiri laks...hohoho..

    Sekian Terime Kasih.

    ReplyDelete
  20. salam dik dzul,

    akak baru sehari induction, nak tanya bole tak makan takoyaki..sebab akak tgk carb utk sebiji takoyaki dalam 4.2g..so kalau kat jaya jusco dia jual satu set 3 biji. Bole makan masa induction tak?

    ReplyDelete
  21. nak tanya lagi masa induction bole makan roti breakthroug wholemeal tak? sebab carb dia sekeping dalam 7g je.

    ReplyDelete
  22. 4 gelas air tu berape liter. maklumla gelas kat rumah ni mcm2 bentuk n saiz, dpt free g kenduri kawen... huhuhuhuhu

    ReplyDelete
  23. fuhhhh 2hari dah duk nk abeskan bace blog kamu ni dzul...
    dtg officetak start wat keje lagi..ngee~

    ReplyDelete