Monday, November 8, 2010

BAB 30...

Assalamualaikum...

untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k?
sebab....untuk mengelakkan soalan berulang...
ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...

********************************************

First,thank you kepade 559 followers taknakgemuk.blogspot.com...
smakin ramai yang follow insyaALLAH semakin bankrupt la syarikat yang menjual baju bersaiz besar..huhu...
blog lame aku dalam 2 tahu follower tak sampai 70 pun,yang ni,dalam mase beberape bulan dah ramai macam ni..ni menunjukkan org MALAYSIA masih lagi mementingkan kesihatan...

*********************************************

BIG TIPS!!!

Mintak maaf sebab tips kali ni lambat siket keluar,aku agak terlupe pasal ni hingge la aku usha web atkins balik...

COUNT YOUR SIZE NOT YOUR WEIGHT

contohnye selepas 3 hari korang diet,korang ukur badan korang gune pita pengukur..effect diet akan lebih kelihatan pade ukurang..ukur la mane2 yang boleh diukur ok? lepas tuh baru la timbang...


selain daripade tu,banyak jugak perbezaan yang dapat korang lihat selepas agak lame korang diet...contohnye..

-dulu nak baut tahiyat akhir susah sangat...sekarang? skali pandang korang dah macam imam masjid!!
-dulu korang asyik berpeluh je...sekarang? Peluh pun segan nak kuar!!

dan macam2 lagi seperti energy bertambah dan boleh berlari tanpe mengeluh kasut ketat padahal kite yang gemuk...


******************************************

mintak maaf sangat sebab aku busy dengan exam..lepas ni dah cuti,so,x busy dah la..kot?

post lepas ni aku jawab soalan ok? dont worry,it wont take a long time...sabar sebahagian daripade iman,sabah sebahagian daripade malaysia...

Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...
Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan jumpe=)



.

50 comments:

  1. yup, Superdzul,size does matter, dulu XXL, skrg L or M,pun boleh ;D

    ReplyDelete
  2. dzul dah free skunk,blh tanya byk ni..hehehe.btw,nk tanya,serunding ikan@daging leh mkn x? n baked beans,leh x?

    ReplyDelete
  3. salam... bro, nk tnye... most of the cases dlm ur blog ni yg overweight. how about those yg lum lg overweight but then nk do smthing utk myelamatkn dri dr tjerumus ke lembah itu? heheheheeh. meaning to say, just like my weight almost 60 but need to lose another weight and make it to 53 or 54... any advice? thanks!

    ReplyDelete
  4. myoliza...
    hehe,banyak kurang tuh kak..=D

    domyou..
    so far serunding tak boleh amek banyak sebab carbs die boleh tahan..ikut le org yg buatnye..lau ade letak bende2 manis,xleh la...
    beans mmg x boleh..=D

    anon..
    untuk yang nak elak gemuk,elok la amalkan pengambilan kalori yang sederhana...meaning,jangan makan berlebihan dan kawal kalori masuk kalori keluar..tak sesuai untuk overweight,sesuai untuk maintain weight..

    ReplyDelete
  5. oo,kiranya blh amik in a small amount la kan??btw,sy nak tau,pgmbilan carbs awk sehari brp ek?

    ReplyDelete
  6. salam..
    Dzul akk nk tya..sup ekor bleh mkn ke??
    kerepek pisang n sambal tumis bleh mkn ke??
    hehehehe bnyk nye tya kn..
    lg satu klau mcm aym or ikan tuh mcm muak plaks nk mkn yg greng je kan..so bleh x klau akk msk sambal..means ltk la bwg n cili kering or cili api..

    ReplyDelete
  7. SALAM...I'M ONE OF YOUR FOLLOWER...I'M FRUST SGT BILA DIET X MENJADI..MAKIN TEMBAM...SEDIHNYA..

    ReplyDelete
  8. salam myoliza..
    u bnyk nye pengurangan brt u..
    ambil ms brpa lama tuh...

    ReplyDelete
  9. cik anon,
    strictly low carbs, riceless day, 115hari,
    and plz bear in mind tht losing weight is not a 1 day journey,..slow x per at least ade kemajuan,..KITA GEMUK PUN BUKAN SEHARI..byks sabar and yakin, just jaga makan apa yg boleh, yg x boleh jgn dimakan,..all diet semua sama bila kita jaga makan.sebab kita laah apa yg kita makan!
    good luck to all atkiners.

    [skrg sdg berusaha turun kan 5kg lagi, for 50kg, wish me luck too, kdg2 ade jugak nk kunyah benda yg terlarang,..but sikit2 jer,..jgn melencong sudah,..back on track..;D

    ReplyDelete
  10. salam dzull..
    akk tepek gambo ko dlm blog eh..wat pembakar semangat... :)

    ReplyDelete
  11. salam Superdzul..
    nk tny ni..

    i-ayam kfc bole mkn ke?
    ii-serbuk black pepper bole mkn ke?
    iii-ajinomoto/pasti sedap bole tambah ke dlm msakan?
    iv-bawang xle lnsung ke mkan o sikit2 bole gak?

    k tu je..takat ni akak da trun 4kg..tp pastu die slow plak trun beratnye.nape ek rase2 nye?

    ReplyDelete
  12. salam...
    akak bru 3 ari wat induction nie...
    x brani g nk tmbang..takot x trun jek..
    smangat pon kadg2 down gak..
    bile pk nk krus,xmo gemok dh..
    nek skit smangat nk krus tu...
    hope akak dpt krus mcm dzul ye..
    x sabo...hihi

    ReplyDelete
  13. Salam bro,

    tahniah sbb dpt kurangkn berat bdn n sgt bersungguh sungguh utk turunkn berat . tabik spring bro !!

    satu bende aku nk tny, kaedah yg digunakan, kaedah Atkins, mmg dia boleh kurangkan berat bdn dgn drastik, tetapi, dlm ms yg sama, tidakkah ia akan mengganggu kesinambungan nutrien dlm badan ?

    contoh, aku ade terbaca, kaedah ni klau diamalkan selalu boleh menjejaskan kesihatan jantung. sbb, mcm menu2 yg ko suggest, makan telur byk2, termasuk kuning dia, mmg rendah carbohidrat, tetapi tinggi kalori yg boleh jejaskan kesihatan jantung..

    sbb apa yg aku bc kat blog ko ni, menu2 ko mmg rendah carbs, tp high kalori, yg sgt2 merbahaya ...

    kalau korang tgk pun kan, ramai je yg kurus tp ada masalah jantung sbb makan high kalori, tp ada juga bdn yg berisi, tp sihat sbb low kalori n selalu bersenam ..

    so mcm mana bro ? aku bukan nk condem kaedah ko, aku admit aku pun mcm nk try sbb keberkesanan dia boleh nmpk dlm ms yg singkat.. tp dlm ms yg sama, kesihatan kt juga terjejas ..

    so boleh sy mintak pendapat ko, Dzulfikri ?

    ReplyDelete
  14. irfan,
    pada akak senang jer, tepuk dada tanya akal, follow this diet, is at your own risk, and pls consult your doctor first, if got health issue.
    and nak kurus x der jln pintas or magic dlm sehari leh bertukar size, it is with full commitment, change your eating habit and be active plus workout. lg pun atkins ade phase 1,2, 3,4. and bila u check semua diet, diet kena seimbang portion of carbs + protien + fat. based on of our BMR. calori intake and output .
    setiap org metabolisma x sama.

    ReplyDelete
  15. irfan,ade kajian yg membuktikan sape yg ikut diet ni,kolestrol jadi rendah,more energetic,kandungan gule jadi stabil n so on...

    aku ade simpan artikel tuh sume dulu,tapi dah hilang tyme format laptop...nanti kalau dapat cari balik aku post k..

    ReplyDelete
  16. anon...

    1.ayam kfc 1ketul 7g carbs..buang la tepung sume,maybe carbs dalam 4-5...bole kot..berpada la jumlahnye...
    2black peper bole..
    3.ajinomoto bole..tapi jangan la makan salau...MSG tuh...
    4.bawang siket bole la..bawang high carbs..

    ReplyDelete
  17. ladyship..
    sy amek form 6 kat kuala kubu..

    domyou..
    ikan bilis boleh..

    anon..
    kerepek pisang xleh..pisang carbs tinggi..=(
    bole sambal kalau xde gule...

    ReplyDelete
  18. Nujie..
    ala,jangan la,malu la....huhu..ok,bole je..

    ReplyDelete
  19. irfan..
    lagi 1 bro,tyme aku gemuk dulu salu gak aku cakap,biar gemuk janji sihat...tapi tak bro,bile gemuk aku lelame makin tak sihat..camne nak aktif kalau dah jalan pun berpeluh..skarang ni jalan nonstop 6km waktu kem rilek je..

    ReplyDelete
  20. perubahan ketara yang paling aku suka ialah aku da tak kuat berpeluh macam dulu2... sebelum start diet atkins, aku kuat berpeluh... kalau mengajar dalam kelas murid mesti tegur baju aku basah... tapi skang dah steady dah... pakai neck tie pun dah tak kisah nak bukak... :-)

    ReplyDelete
  21. diet ny mmg brkesan ..
    jeans pun da nk kne bli baru kot ..
    klu x trlondeh2 je even pkai belt ..

    ReplyDelete
  22. orait .. klau ko jmp blk artikel ko tu, ko post kat blog ko eh .. teringin aku nk baca ... thx bro

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  24. salam....
    ari ni dh 5 ari wat diet atkins nie..
    dr mlm td kpala stat pening..
    ari nie nye pening lg x leh than..rsa nk baring,tido je(kje pon x jalan la cmtu kn)..
    de cra x nk bg kurgkan pening??
    kadg2 tu rsa x than dh...
    lg 1..
    proses pbuangan air kecil tu memg kerap..
    smpai pent nk g blik air je manjang..
    memg sepjg diet ni akan jd mcm tu ke ape ek??

    ReplyDelete
  25. Hye Superdzul..
    sgat teruja yer sy ble tgk pnurunan berat bdan yg sgat byak dr kmu...1000x cOngrats!!!! Yibba2!! but nk tny, if ikut diet ni then dlm mase sama i mnium jusmate5 bole ker?

    ReplyDelete
  26. salam..

    nak tanya skit,kalau chicken frankfurter jenama Ramly per serving carbo 1.6g boleh x mkn?

    ReplyDelete
  27. miz fiza,cube bace post mengenai side effect permulaan atkins..ade sy citer..
    pasal asek pegi toilet nak kencing...da bagus da tuh..maknenye awk da minum air yg mencukupi..

    zara...
    yup,boleh..ramly punye hotdog mmg low carbs

    ReplyDelete
  28. anon..
    nop,jusmate high carbs..tapi terpulang la..bagi sy membazir duit je kalau yg free dah ade tapi nak beli yg mahal..

    ReplyDelete
  29. Cikgu bobo..
    tahiniah..=D

    ladyship..
    tahnaiah jugak..=D
    abes la duet nak beli jeans baru..

    ReplyDelete
  30. diet atkins ni mmg bedentum la bg aku... even aku ni bukan strict ikut diet ni sbb kekadang terkantoi gak n then aku back on track n sampai la ni aku x bjaya capai 2 weeks induction :( tp berat aku masih turun dlm keadaan yg slowly lh.. bila time kantoi tu mmg dasat la pukulan aku smpai korg tgk pon gigil :P

    dulu nk membuang susah, skrg kalo aku mkn nasi ke mmg esok membuang la jawabnye...

    ReplyDelete
  31. salam,kalau mkn coleslaw kfc and yg sendiri bt,blh x? btw, salami blh mkn ker?

    ReplyDelete
  32. dh dekat sblan ikot diet nie..brat bru trun 3 kg...bro,asal wa ye brat lmbat sgt nk trun nie...

    ReplyDelete
  33. salam...
    dzul..sup ekor ley mkn x...
    n kulit ayam bleh mkn kn..

    ReplyDelete
  34. nak kongsi sket, sy nampak kalu try diet ni memang asek nak buang air kecik je..sbenanye itu petanda bagus kerana lg banyak toksik yang akan dibuang melalui kumuhan dan kadar metabolisma akan btambah seterusnya menyebabkan penurunan barat badan. perkara ini dberitahu oleh jurulatih erobik sy yang bertauliah dari usa. sy ade buat rujukan pd beliau gak selain follow blog adik dzul ni. jgn risau kalu lambat turun, seminggu turun 1-2kg je pun dah ok la tuh drpd x turun lgsung kan. saya turun 4kg lebih dalam masa 3 mggu wat, masih ongoing wat diet ni. gudluck to u'ols 2!

    ReplyDelete
  35. salam...
    genap smggu ikut diet nie...
    td timbg..dh trun 5kg..
    tp smalam x mkn pape pn..
    sbab demam..selera mkn lgsg xde..
    thanks tok dzul ye..
    kalo x mkn pape bert leh trun ke??

    ReplyDelete
  36. misz fiza,.
    u kena makan, jgn biar perut kosong,klau x lalu amik telor rebus ker,....if x makan, will effect your metabolisma, jadi slow!penat2 jer, kita nak metabolisma tinggi, so pembakaran tenaga jadi cepat,..hilanglaa lemak tuu.

    ReplyDelete
  37. keropok ikan xleh mkn sbb ada tepung so dh tentu carbsnye tinggi... rajin2 search.

    ReplyDelete
  38. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  39. Salam bro.. 1st sekali aku ucap terima kasih & respect kat ko.

    Soalan : Aku bekerja nite life, so jadual aku bangun berbeza, biasanya bangun dlm pukul 1ptg tido 4 pagi. So breakfast mmg skip. Mcmana nak watkan jadual makan untuk aku nie?
    & kalu makan sup ekor boleh ke?
    TQ

    ReplyDelete
  40. Dj dyn..
    kirenye ko same la ngan aku..cume kerje aku sbagai batman..huhu..
    xde masalah kalo tyme breakfast tuh ko tido,bile ko bangun tuh ko makan la ...=D

    ReplyDelete
  41. Salam der...name aku amin..acctually aku dah sebulan lebih wat diet seperti ko ni and the result is aku turun 11kg untuk masa sebulan,im really happy..Tp aku nk tnye kt ko..bape lame ko wat diet ni daripada berat ko 150kg turun hingga 70 kg...berapa bulan ?? Second ques is, aku dah mule rase berat aku pas sebulan ni agak slow nk turun..kenapa ea ?? ...Ko memang langsung x bersukan ker...

    ReplyDelete
  42. salam bro.....

    Nk tanye kalau kte amalkan diet ni kena bersenam ke???? blh ke senaman utk membantu mengurangkan berat badan?????

    ReplyDelete
  43. salam...
    dzul,kak liza..
    sedih gile...diet kne stop ats arhn doc..
    sy kne chicken pox..
    dh baik bru leh diet blik...

    ReplyDelete
  44. salam dzul...

    tahniah coz berjaya turunkan berat badan tnpa menggunakan sebarang produk...

    akak baru je ikut program diet ni..jd nak tnya la food diary akak ni ok tak?ni masuk hari ke2

    B = mayonis + telur goreng + tomato

    L = ikan bakar 1 ekor

    D = ikan bakar 2 ekor

    air masak bergelen2 minum...

    cara pemaknan dzul lak mcm mna?

    ReplyDelete
  45. salam..i baru je dapat tahu pasal blog u ni..n da bace post2 u..
    congrats dapat turun kan berat badan dengan jayanya... :)
    anyway i nak crite pasal diet i..
    i da start diet selame 5 bulan..atakat ni da 12 kilo je yang hilang..but ok lah dari tak turun2 kan..at least baju2 da boleh pakai size kecik sikit sekarang ni..i still nak turun kan berat i lagi..and will try this type of diet pulak.ehehehhe...harap2 awal tahun depan i will be much more slimmer lah..
    and pe yang i nak tahu sekarang ni..
    setakat ni..mase i tgh diet bile rase nak kunyah makanan..i will take kuaci tok kasi rase nak mengunya hilang...
    ok ke makan kuaci ni sebenar nye???
    ada kawan i cakap..makan kuaci boleh gemok..
    anyway..berat i 76 and tinggi i 170..need to reduce lagi 10 kilo..dalam mase sbulan stengah ni..boleh ke agak2 nye??

    ReplyDelete
  46. slm dzul..
    akak dah sbln ikut cara adik dzul..blm timbg lg brapa berat..tp baju dak longgar..ukuran inci bdn dah kurang..happy sgt..thanks..u're my idols..myoliza pun i follow gak caranya..thanks kak..

    ReplyDelete