Saturday, November 27, 2010

Bab 31 : PENTING

Assalamualaikum... untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k? sebab....untuk mengelakkan soalan berulang... ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...


************************************************************
Ok,dalam post yang lepas aku cakap nak post pasal kandungan cholestrol dalam badan bile buat atkins...tapi hari ni lagi penting bagi aku untuk sesiape yang baru mule atau dalam proses diet ni untuk bace tips2 dekat bawah ni..tapi still aku akan kongsi maklumat pasal cholestrol ni..


yup,semua orang agak cholestrol akan naik kalau buat diet ni..no!
berdasarkan satu kajian ke atas 120 orang yang mengalami masalah berat badan,orang2 yang mengikuti diet atkins berdasarkan kajian die menunjukkan kenaikan dalam HDL cholestrol iaitu "good" cholestrol...so,teruskan diet ni..lebih lanjut mengenai kajian ni

*************************************************************

Ok..back to tips yang aku nak kongsi..ni bukan tips untuk pelayan kat hotel tuh ok..ni nasihat2 dalam diet atkins..huhu..

1. Dalam Atkins , Penimbang bukan sahabat korang yang sebenar..yang penting saiz badan..tak kire la saiz pinggang ke,saiz saiz dada ke,saiz lengan ke,yang penting bukan saiz harddisk korang..

2.Jangan timbang lebih daripade sekali dalam seminggu.kalau tak turun pun dalam seminggu tu,still,tengok saiz korang. ingat,size does matter...ni bukannye emas korang nak pentingkan berat...

3.Tidur sekurang kurangnya 7 jam sehari.tidur selama 7 jam,bukan tidur sambil pakai 7utas jam.ni mesti!

4.Mesti ambil breakfast.tak kesah la ko ni jenis pag baru tido,bile ko bangun je,terus breakfast.tapi jangan la lepas bangun terus makan,basuh la muke dulu paling kurang.


5.Air! dalam chapter2 yang lepas aku dah cerite pasal air..

6. Nak cepat turun berat? buat sedikit exercise..sedikit je..tak payah banyak2..

7.Ingat,dalam minggu pertame diet maybe akan terjadi perubahan mood,penat,nafas berbau..itu adelah baik sebab bukti korang dah lalui ketosis..


8.Multivitamin.bukan multimedia atau mutitasking. buat mase ni tu je kot..ingat..SIZE DOES MATTER...

*********************************************
Nak mintak tolong kat korang..macam mane nak beli domain name untuk blog? Aku nak taknakgemuk.com...tapi aku nak still menggunekan blogger..anyone? Kalau dah name sedap,nanti baru la sedap kalau nak buat tshirt ke ape kan..korang nak ke beli kalau ade ? huhu..

Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...
Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan jumpe=) Sekian...


YES!!

.

39 comments:

  1. sye add awk x app pon ... huhuhuhx

    ReplyDelete
  2. uiks.. nak wat fanclub tshirt ke? best gak tu... huhuhu~

    ReplyDelete
  3. ani..
    suda2,,,=D

    aemylina..
    nak buat tapi nak ke org beli..tgk sambutan dulu..huhu

    ReplyDelete
  4. Dzul,

    Ya! saya setuju saiz does matter. Contohnyakan, hampeh je rasa asyik duk timbang, macam tu jugak berat saya padahal dah sebulan lebih beratkins! Setakat ni dah kurang 11kg. tapi saya realized yang my old pants, tops lama2 dah boleh dipakai. Lagi satu, perut juga kempis (berbanding dululah - jgnlah comparekan dgn ms world, mmglah kalah) tp serius this part mmg sgt2 obvious.

    rasa mcm forget it losyen halia, without u can still slim down tummy part.

    Tq ya for gud sharing!

    :)

    ReplyDelete
  5. anonymous..

    welcome..smoge dapat berat ideal..=D
    tp ade org kate kalau beli tshirt taknakgemuk lagi laju berat turun..hehe

    ReplyDelete
  6. good ... owh .. last online .. hukhukhuk

    ReplyDelete
  7. klu taknak gemuk buat tshirt saya mesti akan beli

    ReplyDelete
  8. syok nya.. klu nak makan tengok je tulisan "tak nak gemuk" mesti tak jadi kan :)

    ReplyDelete
  9. ohh..sgt lega baca entry nih..sbb brt sy statik je minggu ni..(nk masuk mggu ke 3)
    tapi mmg btl..seluar rasa longgar sket.. :)

    ReplyDelete
  10. Ladyship..
    last on9?

    anonymous..
    tol ke? good...

    Puteri..
    Yup,absolutely...=D


    Nujie
    sepatutnye sy bagitau awal2,tak silap ade dalam post2 lepas,tapi dah lame da post tuh..so,nak ingatkan sekali lagi..=D

    ReplyDelete
  11. oit dzul,awat xaccept lagi fren aku kt ym ko?aku da lama ada hal nk direct ngn ko ni..sng sket..(ni bukan ayat mau gado haaa..)haha

    ReplyDelete
  12. despyan...
    kat fb bole x? ym aku mmg x bukak la...
    fb ok,nak gado ke,nak ape pun bole...huhu

    ReplyDelete
  13. salam...
    korang2..
    doakan sy yep..
    nk diet blik atkins nie...
    pas smbuh dr sakit chicken pox ari tu..
    esok stat blik...
    xmo gemok dh....

    ReplyDelete
  14. hey ! nak tanye lahh . boleh kann ? kalau tak boleh , tanye jugak :P ayam or ikan or telur yang dimasak menggunakan minyak . bukan ke minyak tu menggemukkan jugak . and pada bulan ke berapa dpt lihat perubahan mendadak tuhh ? sila lahh jawab . jgn segan

    ReplyDelete
  15. Nak kurus jugak-
    Jangan peduli pasal lemak...yang penting carbs..carbs untuk minyak kosong...so,boleh gune minyak..
    yang tuh depends untuk body seseorang tuh...just macam dalam post kat atas,jangan salu timbang,tapi ukur saiz badan

    ReplyDelete
  16. aku penah buat athkins ni dulu..2mgu je..apstu aku tgk xde turun..so aku terhantam minum air. manis(dlm ms atkhins pon aku ad amik candies)..huhuhu so xmenjadi..skg ni aku nk buat balik betol2...nk kuwusssssssssssssss

    ReplyDelete
  17. salam dzul

    akak da sebulan buat diet ni...TAPIIII
    kenape beratnye x trun2??
    cuma mgu petama je trun 5kg then da x trun2..
    akak frust la dik :(
    tlg solve prob akak ni sket...tension la!!

    ReplyDelete
  18. Anonymous..
    http://taknakgemuk.blogspot.com/2010/04/fapage-facebook-taknakgemuk.html


    illa...
    Goodluck..=D

    ReplyDelete
  19. zul, kobis bape carbs dia? biasanya utk induksi ni sayur2 ni bleh mkn tp sikit eh? lebeykn ayam n ikan kan?

    ReplyDelete
  20. Kobis rendah..boleh..biasenye green vegie ni carbs rendah..yup..hadkan semangkuk sehari..

    ReplyDelete
  21. Salam,

    Thanks dzul for sharing the knowledge..i dah buat atkins diet which i follow very strictly.. Alhamdulillah, seminggu dah loss 5kg..hope akan continue turun sbb ada comment kat atas yg turun 5kg in first week then tak turun2 dah..yes, size does matter but i'm just concern..teringin nak tgk penimbang cecah ke angka 50..:)

    ReplyDelete
  22. TQ zul...aku suka kobis..hehehe.. lg satu, ada cadangan x apa sos yg kita leh mkn masa induksi?

    dan beras herba ponni leh mkn ke masa induksi?

    rasanya soalan aku ni xpenah ada org tanya nih

    ReplyDelete
  23. Apok...
    same la,just aku laen siket..aku benci kobis...huhu...
    pasal sos aku de jumpe sos bbq yg loq carbs..t aku beli aku update k..

    nop..ape2 yang ade beras ko lupekan jela..=D

    ReplyDelete
  24. dzul akak nak tanyalah, akak baru je start Atkins ni tapi dugaan byk sgt lah kat rumah klu ada terambil karco sikit boleh tak contohnya biskuit sekeping ke nasi satu sudu ke? ada masaalah tak?

    ReplyDelete
  25. salam..
    dzul..nk tnye..
    tauhu telur tu leh mkn x?
    kategori tlur gk kn?
    bpe carbs die ek?

    ReplyDelete
  26. pakcik dzul,
    haku nk tnya sikit..
    lam blog ko ni,kat awal2 bab,ko ada cito variety masakan yg boley di makan kan..
    cth:tomyam,sate ayam..
    tp haku musykil,sume tu kan ke masuk gula..cm sate yg beli kat kedai,berminyak sedap je nampak,sbb ia taruk gula situ..
    cmno tu haa?
    komen sikit..

    ReplyDelete
  27. Despyan...
    nampaknye belum ade rezki ko nak tanye kat fb kan...len kali on fb pukul 1pg-4pg baru aku on..aku batman..tido siang...

    ok,kalau ari2 kite makan ayam goreng,kan boring,tuh ade yg kate bosan la,ape la kan..so,ganti la kekadang dengan tomyam ke,sate ke,,,macam sate mmg banyak gule,so,tak boleh la amalkan selalu...dalam seminggu sekali x bawak masalah...

    ReplyDelete
  28. Puteri..
    kalau aktivit yang kite buat banyak,rasenye biskut sekeping takkan bawak masalah langsung..

    ReplyDelete
  29. mis fiza,,
    1 ketul tauhu telur tuh dalam 2-5 grams carbs..so,kene pandai bajet la..

    ReplyDelete
  30. jangn lupa update sos bbq ko tu dzul...

    ReplyDelete
  31. haah..bg tau cepat...x sabar ni...heheeeeeeee

    ReplyDelete
  32. dzul.. kalo pasal domain tu leh contact saya. saya leh watkan. email saya ben@kzk2u.com

    ReplyDelete
  33. zul..
    sos brand heinz rsnya low cabs..
    akk tgk suma menda keluaran heinz ni low cabz..
    tp risau nk amik..
    hmm zul rsnya ok ke brand heinz ni?

    ReplyDelete
  34. as salam zul,kalo krepek2 n rempiyik leh mkn x,n klo pau leh x mkn mse atkins..huhu

    ReplyDelete
  35. zul,,,,nk tye,,,cane nk kempiskan pwot ek..???pwot ni buncitt sgt...ahahahahha

    ReplyDelete
  36. kak dah buat atkin ni 2 minggu,minggu pertama timbang 2kg trun,minggu 2 belum timbang lagi,tapi baju yang dulu tak muat dah muat cos alat penimbang belum beli lagi...just pi pharmacy guna penimbang kat sana...hari ni nk pi beli penimbang lah...semangat dengan diet atkin ni...kwn-kwn kat pejabat pun i promote ngan diet ni..nk buktikan diet ni berkesan....harap-harap semangat tak pernah pudar...akak nak kurus...kurus...kurus dan sihat...

    ReplyDelete
  37. menu akak bf ni sayur kangkung tumis,chees 1 keping,udang goreng 6 ekor kecil,1 sosej ok ke zul menu akak ni

    ReplyDelete