Tuesday, December 28, 2010

Bab 33 : Kuah

Assalamualaikum... untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k? sebab....untuk mengelakkan soalan berulang... ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...

*******************************************************

Ok,first skali , aku nak mintak maap sebab entri ni pendek sebab aku busy untk persiapan sekolah . ok tak alasan ni nak ganti dengan malas update ? huhu .

Ala,aku bukan malas lah nak update , aku kena kerja tau nak cari duit nak beli adiah contest korang..;D tapi biasala kerja kampung je macam mintak kat mak , ngade2 kat mak ,merayu kat abah , atau pun menggedik pada kakak2...pergh penat..


***************************************************
sebenarnye aku nak buat entri untuk org2 yang STALK taknakgemuk n hentam
bukan main . sesiapa yang nak hentam tu , mintak tolong sgt,bukak la dulu atkins.com ataupun beli buku atkins , atau susah sgt , jangan langgan internet n dok umah memasak ,xyah ganggu aku..huhu..(tak mara ni,suara lembut je ni..)

kalau dah lebih 20 orang hentam kat fb aku,camne aku nak jawab satu2..kata pandai ,cari la jawapan kat intenet kan? aku kat sini nak menolong org untuk kuruskan badan dengan cara atkins , kalau sesiapa yang nak hentam atkins ,sekali lagi aku cakap , dekat atkins.com ade semua jawapan..bukak dekat bahagian MYTH ABOUT ATKINS .

eh,kenapa cite panjang2 ni, aku nak cite bende lain sebenarnye ...huhu..

**********************************************
ni ha nak cite , ade yang tanye kat aku ,nape aku suke makan dry food..maksudnye nape aku tak suke makanan yang berkuah ? bukan same je ke maksudnye..

ok,take ths example...
AYAM MASAK MERAH..ni bukan ayam yang pandai masak merah eh,tapi ayam di masak merah..

kandungan biasa dalam ayam masak merah , sos cili n ade yang letak gula . sos cili pulak kalau tak habis separuh botol ,sedih je muka kan ?

sos cili untuk sesudu carbs die boleh mencecah sampai 5g sesudu..tuh kalau sesudu , kalau berudu rudu ? huhu..

n carbs untuk gule pulak ,satu sudu gule putih tu , 5g! bukan 5 gemuk ok..

jadi,setiap kuah yang korang makan tuh,elok2 la pikir dulu sebelum makan banyak...kuah masak merah tu letak sesudu ok dah..korang makan kuah banyak2 buat ape..nak makan ke nak minum...

***********************************************************
seronok dapat tulis camni , dah lame aku tak dapat TEMPO camni..entah ,maybe memang cara aku menulis kena tak mandi kot? Huhu..gurau2..

kalau boleh promot lagi blog ni eh..=D

Kalau sudi tekan la iklan nuffnang tu untuk tolong taknakgemuk.com ok?

Ok,nanti aku nak letak list blog korang dekat bahagian tepi sane..so,nanti letak link korang dan kite exchange link ok?
Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...

Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan jumpe=) Sekian...
Spread the words ok? .


27 comments:

  1. hehe. sabar eh. biaq pi je stalker2 tuh. yg penting penyokong kamu lebih ramai dr stalker kamu. kalau buat undi guna sPr kompem kamu boleh jadi adun taknakgemuk..;P

    o ye eh. kalau msk kuah sup camne plak dzul?

    p/s: hadiah jgn lupe hahaha

    ReplyDelete
  2. haaaa... kit nye cte...?erm... da slh da cr diet ni..dzul klu jenis kuah yg cam sup tu ok ke?
    mar loveaddict

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. for ols info:

    meh singgah sini : http://maizatul-akma.blogspot.com/2010/12/nutrition-facts.html

    sini --> http://maizatul-akma.blogspot.com/2010/12/supplement-i.html

    dan sini --> http://maizatul-akma.blogspot.com/2010/12/supplement-ii.html

    slamat beratkins!;)

    ReplyDelete
  5. saya amat suka makan kuah.

    erk. baru bedal tadi udang masak merah. hehehe. :)

    ReplyDelete
  6. akk nye ayam sambal..sbb akk sllau ingat dzul cjp sos cili tu ade CARB..dik akk nk share ni cite best:
    td ade sorg cikgu PJ tegur akk..."ko ni aku tgk mkn kurus mkn kecik pp pun dh kempis sket, pe ko dh buat? ko mkn ape?"

    pergh excited beb..akk ckp akk ikut DIET ATKINS..akk bangga ckp akk on DIET ATKINS..best nye thanx ye dzul sbb share dgn kami sume cara diet yg sihat

    ReplyDelete
  7. nk tanye suhun ley mkn x??ade sesiape tau?thanx!

    ReplyDelete
  8. salam dzul akak da ikut diet nie 2 mggu la.....indction leh lebh dr 2 kan...n lagi satu kalau buat diet nie akan timbul ruam2 merah x kat dada n leher....kakak akak pn jd cam 2...risau la....tlg jawab yer hehehheh

    ReplyDelete
  9. dzul...kan awak penah kata ske ati ah nk makan ayam goreng ker ikan goreng ke kan..tp saya jumpe kat website atkins tu (page 'How To Do Induction Right', no. 14 says "Avoid any deep-fried or breaded food".

    just fyi. maybe awak nk tambah kat memana...mende goreng2 bleh janji bukan deep-fried.

    ReplyDelete
  10. mcm mane klu sambal belacan? boleh ke mkn??
    lg stu buah mangga muda boleh k??
    aku asyik t'kantoi je...

    ReplyDelete
  11. payah gak diet atkins nie... camne la ko boleh tahan....brat aku xla bnyk...60kg jek.. tp mslh aku bentuk bdn yg mcm buah pir... boleh k follow atkins diet ni???

    ReplyDelete
  12. Hampeh la,ingt dah jawab soalan..last2 x post upenye..
    jwb blk eh..

    Myzatul..
    sy pn salu kn sup..x rase manis die..yakin low carbs..huhu

    Hand...
    ah ko,xdenye ko nk diet an?huhu

    Anonymous..
    dah bape ari diet? lepas sminggu die ilang x? air cukup x minum tuh..kesan2 tuh takde dlm kesan ketika mula atkins...kalau seminggu tak ilang..nanti kite cite kat fb eh lagi senang..sebab weird case tuh kene titikberatkan..=D

    mar: no prob

    ReplyDelete
  13. sy dh follow blog ni. meh follow sy plak. sy pon nk kurus

    ReplyDelete
  14. mkne ny kuah mmg x bole amik trus k bole amik sket2??? sbb spnjg diet ni mmg trpkse mkn aym brkuah sbb kwn yg msk.... xkn nk ngade2 mintak msak kn itu ini plak.... klu sehari tu kadang2 trlebey mkn carbs 20g trus x jd k????

    ReplyDelete
  15. hye salam:)
    awk btul2 mcm adik sy..
    tp die xkurus lg la..
    congratulation sbb dpt kuruskn bdn:)

    ReplyDelete
  16. salam..lada@cili@cabai tggi carb ea??

    ReplyDelete
  17. nak tanye...kalau diet ni leh makan coklat x?dark choc leh x?hihi...tlg share ek... :)

    ReplyDelete
  18. salam dzul leh x bri akak email ym...nak add la....hehhehheheh

    ReplyDelete
  19. salam dzul,ni tengku adyrafizal...

    ramai tol yg hentam ko skrg ni erk?xpe2..ko jgn give up,niat ko nk share ilmu nk tolong org..truskan,jgn layan org xcukup akal cenggitu..

    btw,lau ayam masak merah tu,lau kuah msak merah yg melekat kt ayam tu,mkn je r kan?xkan r nk sapu ngn tisu or basuh kot??...

    ReplyDelete
  20. dzul nak tanyalahh menu akak ni

    b-fast = telur mata dan mayonis

    t-hari = ayam bakar, mayonis dan daun salad

    malam = telur mata mayonis dan daun salad

    air 2 liter:) ok tak

    ReplyDelete
  21. ok dh tu puteri , tp kenyang x mkn tu? kalo x kenyang tmbah lg :P

    ReplyDelete
  22. puteri..sikit sgt tuh mkn..tambah lagi! =D

    click n buy..
    huhu,xkan nk basuh..mcm budak2..=D

    anonymous..
    ade dark chocolate carbs rendah..tp tuh pn xleh mkn awal2..tuh yg 80% chocolate to 100% chocolate..

    anonymous..
    dz_huzaifi..tp ym sy dah berhabuk..

    syahirah..
    asal xde gule dlm tuh ok..=D


    Shacha..
    untg adk awk kakak de ingt muke die..huhu..

    wirdatul..
    mangga xleh..belacan boleh..

    ReplyDelete
  23. Hepi New Year...berat asal saya 88kg...dah buat induction ari ke-28...hepi lo...berat skarang dah 79kg...haaha...mau turun sampai 75kg dah le...tul Dzul kata kalau buat betul2 diet ni mmg menjadi...TQ Dzul

    ReplyDelete
  24. betul2 menjadi ! alhamdulillah.. :) Paling best bila naik tangga dah tak penat :D berat tak penting, yang penting saiz..ewwah! thnks zul!

    ReplyDelete
  25. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  26. salam nk tye...kalo sambal ikan bilis boleh x??

    ReplyDelete
  27. last week kawe ada apdet status kt fb nk wat diet atkins..
    lps tu sorang2 'try down' kn kawe.. ckp x elok ntuk kesihatan la.prefer balance diet la... siap paste youtube exercise jillian lg.. tp kawe wat bodo je.. jwb.. saje nk menerai.. ari ni dh msuk 7 ari kawe ber atkins.. suar yg dlu xleh nk kancing,skang dh bleh..tq bro dzul kerna perkenalkn blog ni...

    ReplyDelete