Thursday, February 3, 2011

Bab 39 : Coleslaw

Assalamualaikum... untuk sesiape yang baru masuk blog ni,tgk bab 1 dulu k? sebab....untuk mengelakkan soalan berulang... ade search button disebelah kiri..gunekan sebaik mungkin...please3...bace la sampai habis dulu k...

Plus , daripada hari demi hari aku dapat info yang semakin baru , jadi mungkin ada bab-bab yang dibelakang infonya salah dan aku masih tidak fix kerana aku sibuk atau pun aku busy . Huhu . Jadi baca sampai habis untuk dapat info yang terkini
.

************************************

Sekarang aku berade kat kedah ,kat Jitra , melawat kakak aku and ade kenduri kat sini . Jadi , ade follower kedah nak belanja makan ? huhu . First sampai teritory sini dah denga dah "hang" sane , "hang" sini ... ade plak aku denga baek punye ade sorang akk tuh cakap "doktaww" ... pergh , pekat , salu tengok kat tv je kan ..

eh , kenape mesti musim perayaan jalan jam ? musim menuai tak pulak ? musin mengawan ke..ni musim perayaan baru die nak jam ?

************************************

Arini aku nak share macam mane aku buat coleslaw citarasa aku..of course la citarasa aku , takkan citarasa sayang2 eh pulak kan ?

Dulu aku suke makan coleslaw yg kfc punye tu . tapi carbs die tinggi . untuk yg kecik tu pun carbs die dah sampai 5g . ape jenis mayo pn aku "doktaw" .. tah2 kapur p[apan itam tuh die pakai..ha...

so , cara aku ni carbs die tak rendah sgt , tak tinggi sangat...dalam 5g jugak..tapi kuantiti die lagi banyak daripade yg kfc punye..lagipun aku lagi ensem kan dari maskot kfc tu? cakap ye cepat !

ok , bahan2 die...

Kobis of course...
lobak merah sikit je..sekadar perhiasan and jage hati lobak tu supaye die tak rase terasing..
sikit je susu cair..dalam 1 tin ade 40 gram..ko pakai la 2 sudu , baru dalam 2gram...
last but not least , mayonis..aku pakai brand yang banyak persamaan dengan aku , lady's choice...ha...muntah la cepat..

so , first skali gaul dulu mayo n susu cair tu...
kobis tu potong dadu..jangan potong dadu dalam jutaria tu plak...
then campurkan...senang..
paling sedap biarkan sejuk dulu...pergh...

ni gamba yang aku wat...tolong la pecaye aku yang wat..tapi kobis tu mak aku potong..aku kene jage jari sensitif ni..ok,muntah lagi..


**************************************
Sebelum ni aku busy..sekarang aku akan aktif balik jawab semua soalan..soalan je tau..takkan aku nak jawab jawapan pulak..tanye la pape kat bahagian komen ok...

kalau boleh promot lagi blog ni eh..=D

Kalau sudi tekan la iklan nuffnang tu untuk tolong taknakgemuk.com ok?

Ok,nanti aku nak letak list blog korang dekat bahagian tepi sane..so,nanti letak link korang dan kite exchange link ok?
Untuk nak tahu bile mase aku update n so on,LIKE la Fanpage facebook taknakgemuk ok...

Nak fb aku? khatamkan blog ni dan korang akan
jumpe



33 comments:

  1. Dzul,yg wat coleslaw tu kan, sudu tu maksud ko sudu besar atau sudu kecik?

    ReplyDelete
  2. tak boleh pakai yogurt ke? kobis ungu?

    ReplyDelete
  3. Dzul...semalam aku skodeng2 cari cheese kat tesco tetiba tnampak lak cheese COWHEAD yg carbo dia cuma 0.02 gram per serving... bleh caye ke? sbb yg lain2 tgk semua dlm 0.4 gram... takkan la jauh sgt larinya dr cheese2 yg len...

    ReplyDelete
  4. anon...biar betoi 0.02g je...dahsyat tu

    ReplyDelete
  5. dzul:
    dzul ade ckp dulu utk sayur cukup utk 1 mangkuk 1 ari..lbehkan ayam,telur sbb kite bkan diet kalori tpi cabs..so klu terlbey mkn sayur ok ke?tiap2 kali mkn BF,Lunch & Dinner mesti ade sayur..ok ke diet cam 2..?

    ReplyDelete
  6. hi dzul,
    lama cikxxx tak komen sini.. cik jadi pemerhati je. Tapi tetap baca tahu..how study? dah grad ke?!

    pada sape2 yg masuk page nie. ce baca dulu entry2 lepas. jgn la main sergah soklan2 bangang. sian si dzul nak menjwb.

    pastu, apa guna 'mata tuk melihat', 'akal tuk berfikir', 'Masa tuk bersabar', tanamkan ilmu byk kat dada sebelum org cop 'kau ni tak blaja ke?'

    ok,hepi diet semua...

    cikxxx

    ReplyDelete
  7. hmm...salam.
    dzul, kan ada mayoness khas tuk coleslaw kan, yg tu pun leh guna kan. saya guna jenama pe ntah...dlm 2g carb dia dalam 1 sudu. saya rasa ok kalo takat nk makan coleslaw selonggok sehari... betul tak pendapat saya nih??

    ReplyDelete
  8. salam...nak kongsi sket. saya ija.
    sejak amalkan diet ni, saya dapati kulit wajah sy makin elok n berseri (ikhlas tanpa perasan)... kagum la rasa...n semalam ada try 1 resipi sy letak nama daging dadar berkeju. celur daging cincang separuh masak, masukkan dlm telur yg dah campur lada n garam...kacau...then bakar or goreng...tabur keju kt atas...best gak...makan ngan salad n tomato...n mayones..

    ReplyDelete
  9. Yeen..
    sudu makan..

    Cendana kasih..
    kobis ungu boleh , tp yogurt xleh..

    Anonymous..
    kalau cheese mmg ade yg rendah carbs sampai camtu..jgn tekezut..=D

    Anonymous..
    bergantung dengan sayur kita tuh..kalo sayur kite tuh carbs tinggi , nanti berat tak turun la..

    Cikxxx..
    wa , lame tak jumpe ? =D
    grad ? otw amek Stpm la..huhu

    Anonymous..
    kalau mayo tuh rendah carbs , hentam aje..=D

    Anonymous..
    sy pun prasan kulit saya tak segelap dulu..dulu org cakap sy skolah tamil agi..huhu..nanti sy try la n letak kat blog ok resipi tu?

    ReplyDelete
  10. lepas ni aku pasti dzul bukak kfc low carb..kekeke...

    ReplyDelete
  11. Ok thanks dzul.. berofe this ak baca dr mula n fhm kan blog ko ni smpai abis.. Alhamdulillah Isnin smlm genap 2minggu induction ak. Guess what? ak loose 10KG!!! mcm x caye! syukur sgt2.. berat before 130kg, skang 120kg. ak betul2 disiplin sbb bln 6 ni nk kawen. hehe.. kene buang lg 20kg. tp serius klu nk lagi cepat reduce perlu bersenam.. Thanks sgt2 pd blog ko ni dzul.. nant bln 6 dtg majlis ak dzul. hihi

    ReplyDelete
  12. sy pOn ad resipi utk dikongsi..huhu..mule2 potong hotdog kecik2 n gOreng..masukkan ke dalam telur y telah dikacau bersama dgn cheese y dipotong kecik2..kacau n goreng kesemuanya..gnekan api y perlahan..agar x hangus..perghh,mmg sedap..makan bersama salad..

    ReplyDelete
  13. hotdOg y lOw carbo sy jumpe dkt ecOnsave..hOneychic frankfurter..2.1g tuk 10 btg hOtdog..sedap lak 2..n y paling penting HALAL n sedap..xpOwn jenama farmgOld 6g tuk 10 btg..mmg sedap..makan hotdog y dimasukkan ke dalam telur dan digOreng..fuhh,mmg terangkat..

    ReplyDelete
  14. sy da try diet atkins ney..perghh,mmg btOl laa..bdn rase ringan jer..n kulit pOn rase lbey cantek n xkusam spt slalu..bru try 6 ari n da trun 2 kg ok la 2..tanpa senaman..n slalu tdO jer..maklumla pengusaha anggur terhOrmat..btw,thanks 4 dzul kerana perkenalkan diet ney..sO,skg sy da xpayah nk berlapar2..bley makan jer asalkan less den 20g..i'm sO hepi..target nk trun lg 5 jer..lg 3 kilo utk dikejar..yeehaaa!!hepi atkins...

    ReplyDelete
  15. semekom adik dzul yg baik hati,penyayang,bertanggungjawab,bertatasusila dan kacak bergaya.nak tny satu soalan,dulu dzul penah ckp yg mkn ikan goreng yg di gaul dgn serbuk kunyit n sedikit garam xpe kan?tapi mcm mne pula kalo ikan tu di gaul dgn serbuk rempah kari?xpe ke?

    ReplyDelete
  16. sudah berbulan tersasar.. akhirnya kembali semula bersama atkins.. akak nk tanya.. taugeh, kacang panjang tinggi x carb dia? ok tuh jer klw rajin jwblah yer hehe

    ReplyDelete
  17. hi dzul,

    akak dh start diet atkins nih, skang dh msk day 3, tp dh nk muntah dh tgk ayam ajek..bley x dzul kongsi menu dzul..bf, lunch, dinner...utk sminggu..kalo dzul rajin la yerk...tenkiu so muchhh....akak ngn hubby gile respek ah ngn dzul sbb bejaye lost weight ngn diet nih..sbb betol2 kene kuat smangat.

    ReplyDelete
  18. dzul..
    nk kongsi info..kan hari tu kta try cari soo hoon pyer calori kn..mmg xada..tp akak cari ingdrn dia..dia di buat dri kacang pea..kalau xsilap..try kamu cari lak..kot2.akak salah ke..ok...

    kasutkotor77

    ReplyDelete
  19. salam . hye . saya br je mengikuti blog awk. boleh x sy nk chat atau no phone . sbb ada byk benda utk ditny. terime kasih.

    ReplyDelete
  20. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  21. susu leh amik x????

    ReplyDelete
  22. salam ...pandai gak buat sendiri ..so simple kan ..teruskan usaha ..cuba lak buat resepi salad yg macam mat salleh buat tu ..saya rasa more rasa kan ~good luck

    ReplyDelete
  23. salam ...akak bru start hari ni diet atkins...sila visit http://misslemon85.blogspot.com/ ur blog yk bg info berguna..ari 1st ni rasa lemah sgt2...=(

    ReplyDelete
  24. salam. en. dzul.. dari ape yang kite bace kat blog awk kan.. rata2 diet dengan ayam n telur.. na tanye cikit.. bukan ke kite ade limited makan telur bape biji dlm sebulan.. sbb telur kan colestrol.. bis lau da x mkn bende len.. asyik mkn telur jek.. nati dpt penyakit len plak.. i`m askin.. ngehhhh :D

    ReplyDelete
  25. salam...
    sy dah bace bab 1..ari 1st day start..kan xleh mkn buah tp kalo kite mkn kismis 11 biji sehari xpe ke..pastu bfast mkn orange 1 biji leh x...tauge tauhu byk carb x..sy ad amek supplement lecithin die ad effect x kitenye diet..

    ReplyDelete
  26. salam..dik, awak jadi inspirasi akak lahh.. gud job! jemput singgah blog akak

    http://faezahannahalbaj.blogspot.com/2011/02/taknak-gemok.html

    ReplyDelete
  27. http://katakkenyang.blogspot.com/


    akuuu pun tak mau gumookk..!!

    ReplyDelete
  28. u r inspiring..so aku promote ko kat fb je lah ye..nextime kat blog plak =)
    aku pun taknakgemok! =)

    ReplyDelete
  29. saya ada jumpa sos yg low carb...jenama suria..
    per serving 0.9g carbs, per 100ml 7 g carbs. Boleh makan kan zul?

    ReplyDelete
  30. tgok tarikh pd gmba tuh..bestday aku...hihihi..bebunge2 hati ni taw..ihik2

    ReplyDelete
  31. salammm...
    hai sye ct, sye bru nak try diet yg awk syorkan nie..ary nie 1st day sye.. sye dah ikot diet yg awk bg tu..sye nak tnye,kalo sy amek suplement lain spt Jusmate5 tue xpeke? kalo sy amek Jusmate 2,ada pape effect tak kt diet yg sy bru nk bt nie...sbb sehari lau amek Jusmate5 tue kdngan carbs yg dtulis dsitu 11g carbs...mcm mane dgn mknan sy yg lain,yg sy da mkn tue...sbb awk ckp 1hari bley amek 20g carbs jea kan...sy confuse nie??????

    ReplyDelete
  32. Actually mayonnaise ni bkn bagus sgt, korg teliti la kalori ngn saturated fat die brape, tu blum kire preservative lg tu, baik korg mkn kari kambing lg kot atleast lemak2 pn atleast sume natural ingredient~

    ReplyDelete