Sunday, February 13, 2011

Taknakgemuk.com Lebih serius =D

Assalamualaikum..

Perhatian kepada semua follower taknakgemuk dan pengguna jalan raya . Sila baca daripada bab 1 supaya anda semua tahu ape kejadahnya diet ini . Ini bertujuan untuk mengelakkan sebarang soalan yang berulang . Soalan berulang kemungkinan tidak akan dijawab akibat ... entah , aku pun tak tahu .. jadi , baca je dari mula dan berhati hati di jalan raya ok ?

Setiap maklumat yang aku dapat pada peringkat awal mungkin tidak lengkap , jadi , ada kalanya bila aku baru sedar daripada angan yang aku ni tersilap , baru la aku mengaku aku bodoh dan membetulkan kesilapan yang ada . sebab tu kena selalu Usharrr blog ni ye ? uit ..jangan doa aku jadi bodoh , mampus aku dalam exam nanti ...

******************************************************

Taknakgemuk.com lebih serius!

Mungkin ada yang perasan blog ni mula mengaut kekotoran dan ia kelihatan seperti blog usang yang tidak berpenghuni dan ditakuti ramai . Ini akibat sifat malas yang mula merangkumi diri aku yang baik lagi kacak ini . Ok , boleh muntah sekarang .

Tapi ia akan berubah! Aku kini lebih serius memastikan korang semua menjadi lebih kurus . Ingat , obesiti sifar ! markah exam jangan sifar pulak ~.~

Jadi , sesiapa yang ada hantar soalan akt akaun facebook aku , sila hantar lagi sekali sebab message yang lama sudah pun hilang . aku tak tahu pergi mana , shopping complex mungkin ?
Tapi ingat , jangan soalan berulang tau , kasihani la aku ni ...

Untuk yang ada hantar sms kat no. aku pula , mintak maaf , handphone aku baru sahaja mengalami kemalangan jalan raya . Jadi , disebabkan aku tidak mempunyai duit sekarang nak beli yang baru , kemungkinan untuk aku on fon amat jarang akibat aku hanya boleh pinjam fon drpd mak aku . Dijangkakan aku dapat beli fon baru bulan tiga tahun depan sebab duit belanja sekolah aku agak ciput la kan , jadi hanya seringgit sehari aku kumpul . huhu . Faham ? tak faham ? study atau jumpa cikgu .

**********************************************

Ok , jawab soalan sikit .

salam...
sy dah bace bab 1..ari 1st day start..kan xleh mkn buah tp kalo kite mkn kismis 11 biji sehari xpe ke..pastu bfast mkn orange 1 biji leh x...tauge tauhu byk carb x..sy ad amek supplement lecithin die ad effect x kitenye diet..

Jawapan..
Ha , jangan ingat benda kecik carbs dia tak banyak..nak tahu carbs kismis berapa ?

Raisins : 1 cawan : 109.6grams
Orange pun tinggi..

Lecithin , aku tak tahu apa effect dia . Macam aku , aku ambil Multivitamin , tak ada apa problem . Memang digalakkan pun . Tapi dulu try Extra dose B+ , badan naik . Kejam , dah la kena beli , badan naik lak tu . Aku jugak yang naik marah .

Soalan ...

salam. en. dzul.. dari ape yang kite bace kat blog awk kan.. rata2 diet dengan ayam n telur.. na tanye cikit.. bukan ke kite ade limited makan telur bape biji dlm sebulan.. sbb telur kan colestrol.. bis lau da x mkn bende len.. asyik mkn telur jek.. nati dpt penyakit len plak.. i`m askin.. ngehhhh :D

Jawapan ...

Tadaaa...http://www.taknakgemuk.com/2010/11/bab-31-penting.html

Sepatutnya kolestrol kita akan jadi lebih elok lepas lama buat atkins . dalam buku atkins pun ada banyak research pasal ni..dah update dah pasal ni..=D


Soalan

susu leh amik x????

Jawapan

Tak !! amboi , garang benor kan ? huhu ..susu takleh amek eh , carbs tinggi..masuk sini untuk dapatkan maklumat jumlah carbs

***************************************************

Ok , nanti bagi la apa2 soalan ok..tapi jangan la tanya soalan " mana keluar dulu , ayam atau telur" . Tu soalan untuk yang dah lama tak makan ... Kaki , tangan , kasut ...

Ok , stakat ni je , jangan lupa klik apa-apa yang berunsur iklan dalam ni ok ? setiap bantuan anda amat dihargai .. atau pun ,,, tolong la klik , aku merayu ni...huhu..klik yang dekat nuffnang tu ...


Letak link blog korang dekat bahagian komen dan kita akan exchange link ok ? taknak ? taknak sudah .. Merajuk .. ~...~

Sekian...Assalamualaikum...

.

18 comments:

  1. dzul agak2 la kan..dlm sekor ayam black paper dkt tesco 2 brape carbs dia ek??kadg2 mkn 1/2 mse lunch n 1/2 mse dinner...ok ke??

    ReplyDelete
  2. dzul.. byk kali laa kantoi.. huhu.. sedih sgt!!
    tp, mulai esok, sy akan belajar utk jadi lebih serius.. :)

    ReplyDelete
  3. Salam Dzul,

    Terima kasih kerana buat blog yang sungguh menarik ni...banyak info yang Auntie dapat. Sebenarnya memang Auntie rajin cari info pasal kesihatan dan penjagaan berat badan, maklum le, Auntie pun 'berat' juga ni. Dah seminggu Auntie ikut cara Dzul ni, alhamdulillah dah ada penurunan....

    Rajin-rajinlah Dzul buat entri, nanti Auntie akan rajin-rajin klik kat nuffnag tu....:-)

    ReplyDelete
  4. Salam Dzul,

    Opsss...terlupa pulak. Sebagai orang tua, Auntie kena minum susu (macam budak kecik jugak)Sehari Auntie minum 2 gelas. Auntie ambil susu low fat...Auntie tengok kat table nutrition tu, per serving carb dia 1.2g saja....so, belasah le....:-)

    ReplyDelete
  5. dzul...nak bgtaw...ak dah ikut diet nie start 10/2 tp g tmbg 11/2 mse 2 brat ak dlm 67..td 14/2 try g tmbg wah dah jd 64kg....tQ ye...btOl lpas trun dri penimbng 2 snyum je manjang...rase mcm nak jerit je brat ak dah trun....ahahaha..nie mkin smngat nak kurus nie...=p

    ReplyDelete
  6. Dzul.. Nak tanya.. Kaunter pertanyaan dah bukak ker belum ek.. He he..
    Soalan nyer..
    Apsal masa buat diet nie.. aku rasa gatal2 satu badan.. korang ader rasa camtu x.. ke aku sorang jer yang rasa..
    Soalan ke2..
    Macamana kalau orang ader diabetes tegar nak buat diet atkins nie.. Blh ker.. cer bagi guide sket..

    ReplyDelete
  7. salam...
    dzul awk amek multivitamin tu brand ape?
    listkn vitamin ape yg boleh amek n yg xleh amek.
    tq

    ReplyDelete
  8. Kepada Auntie yan..leh kongsi tak brand susu yang auntie minum tu...

    ReplyDelete
  9. kite dh mule atkins ni 1 week..turun 300g shj..bile dh khatam blog zul ni, baru sedar..kite buat salah:

    1 : bfast kite buat scramble egg letak SUSU!!..so, kena buang susu.
    2 : kite mkn sikit sgt kot..pagi tu, patut tambah jd 2 biji telur.
    3: utk snack ptg, kite beli 3 biji kuih sbb lapar..oh tidak!! lps ni x mau beli kuih dh sbb itu sume dr tepung.

    ok, soalan pulak:

    1. kite suke mkn tongkeng ayam ..leh ke amik?
    2. leh x mkn lamb chop? tp x cicah ape2 sos?
    3. kalo mkn rendang ayam ke..or rendang daging, leh x?


    ok, tu jelah so far! tq zul!

    ReplyDelete
  10. zul , nak tanye . sy bfast & lunch mkn biskut kosong je . ptg dlm kul 6 baru mkn tomyan or sup . blh ke ? leh kate every day camtu sbb dok hostel , kat cni ssh cket nak cari mknn belauk . sume nye package2 cam nasi ayam . ptg2 baru ade kedai mskn pns yg bkak .

    ReplyDelete
  11. Anonymous,rasa gatal2 tu agaknya lemak kena bakar kot.. =)

    farihah,tongkeng ayam tu kan bahagian ayam..mesti xpe asalkan jgn goreng tepung jek..

    thira,kalo sekeping biskut aje pastu awk mkn,pastu gunakn karbohidrat tu utk tenaga(byk aktiviti) takpe ler..tp kan,biskut tu dperbuat dr tepung..jadi,sendiri mau ingat la..jgn amik ler kalo bleh :D

    sori dzul,tolong menyibuk2 lak..kalo salah jwb tu tolong betulkn eh..ko umo berapa nih dzul?lum khatam lg laa blog nih..

    kite nyer blog banyak masak2 tau..haha.. mana tau pasni leh share kat kwn2 lain menu sesuai utk diet atkins..
    penah try diet no carbs nih dulu2,cuma x strict sgt la..tp mmg berkesan..dulu tu dpt tau coz tgk kat oprah.ngee..bagus ah dzul share nih..
    meh exchange link
    http://sue-hasue.blogspot.com

    ReplyDelete
  12. saya:
    hari ni cirit birit la.. da msuk hari ke3.. badan pun jadi ketar.. mcm xmampu g nak diet.. tapi da mlm rase ok da... tapi mse hari ke2 da trun 3kg.. hr ni xtrun pun..

    ReplyDelete
  13. apa nak tanye ekk...

    ReplyDelete
  14. dah tanya dlm fb tp takde reply pun... apa multivitaminyg dzul amik... tlg bagi nama penuh n kalu ada gambo skali ok gakk... kalu tak mkn vitamin ada kesan apa2 tak pd bdn kita??

    ReplyDelete
  15. bersetuju dengan pertanyaan multivitamin. kalo 'sifu' boleh bgtau dan cadangkan spt apa yg sifu mkn lebih baik..tq

    ReplyDelete
  16. http://ayongambilkisah.blogspot.com/

    ReplyDelete