Tuesday, June 14, 2011

Jawab Soalan...Sosej , Plateau , Tips Nafsu Makan..

Assalamualaikum...

Rasanya tak perlu lagi nak bagitaw , sesiapa yang baru masuk blog ni , baca dari bab 1 , khatamkan..tapi tak perlu la buat pulut kuning lepas tu macam korang baru habis khatam Al-Quran..
Kenapa kena khatamkan? sebab untuk mengelakkan soalan yang berulang..kalau ada soalan yang berulang , aku akan poyo macam artis , jawab
no komen" .. huhu...

Ok , jangan lupa lawat panaja2 aku ,
Ameena Boutique - TUDUNG
Secret Arcade - BARANG EXCLUSIVE (include Spanx)
CreativeShop2u - Semua jenis barang (termasuk phone dan kereta sewa)
Tya's touch - Mekap

Kalau korang rajin , silalah vote www.taknakgemuk.com dalam digiwwwow award ni..aku pun tak pasti ade lagi ke tak contest ni..aku tak kisah sangat bende ni , yg penting ramai yg kurus kan? kalau setakat nak glamour tapi semua badan macam gajah mengandung , baik aku jual tudung , lagi untung..huhu...

*****************************************

Mintak maaaf lama tak update sebab aku pergi bercuti...aku pergi makan angin , so , dalam angin mana ada carbs kan? selamat...

hari ni aku nak jawab soalan , korang tanya , aku jawab la kan? takkan nak nengok aje...

Soalan...
ade bace kat intenet.. buah nangka n buah nona 0 carbs.. so boleh mkn eh?

Jawapan...
tettt...salah , carbs untuk buah nangka adalah tinggi...untuk buah nona , aku tak jumpa lagi...tapi aku sangat yakin 99.9% carbsnye tinggi..jangan makan ok..kalau aku kate jgn makan , ko jangan minum pulak buah tu , sama je...huhu...

Soalan...
dzul..yg pasal 4 jenis sosej yg boleh mkn tu...kt mne leh beli erk..mcm xpernh dgr jer..huhu..lagi yg brand honey chicks - 0.3 sebatang kt mne nak cari...best tu..0.3 jer carbs dia..huh

Jawapan...
Ok , aku ni mmg pengembara yg suka mencari sosej low carbs..kekadang , rasa dah macam Super Sosej Man pun ade... so , mane nak cari brand honeychicks yg carbs die kurang drpd 0/5g untuk sebatang tu?
yg pasti , dekat NSK ade...rm1.99...kat Econsave , rm2.60 macam tu...
Biasenye mak aku akan beli 1 kotak besa , dlm rm30...n biasenye peti ais aku tukar name jadi peti sosej..huhu..kalau korang tengok dalam peti ais aku , merah je sume plastik sosej tu..aku takde camera sekarang , kalau tidak , dah boleh tunjuk gambar sosej tu..

2nd , brand farm's gold...1g carbs untuk sebatang...kurang jugak..yg aku pasti , kat Tesco memang tak ada...konfirm tak ada ok , bukannya sosej tu nyorok drpd aku...

Soalan

btul ke ada limit brt trn..bla dh smpai ke satu stage dia dh tk nk trn lg...

Jawapan..

Ini yg kita panggil plateau..lebih kurang sebulan diet , satu gram pun tak turun , memang dah cecah plateau la tu , jangan korang fikir korang potong pulak perut korang nak bagi berat kurang..sia2 je raya makan rendang perut manusia...
ape nak buat waktu plateau ni? boleh la mula induction balik ataupun tingkatkan senaman , kurangkan kontroversi..huhu..

*****************************************

Tips !

selalu tak puas dengan apa yang korang makan ? nafsu makan lagi teruk mengalahkan gorila zoo negara? ni yang korang boleh amalkan waktu buat diet atkins...

Makan makanan yang ada kuah atau pun cicahan...
contoh! Sup ! ataupun , cicah ayam bakar @ ayam goreng korang dengan mayonis low carbs..
lagi cantik , buat tomyam sendiri yg low carbs ataupun pakai makeup , baru cantik..huhu..

*******************************************

respon korang pada post yang lepas , nanti aku reply eh...charger laptop rosak..ada yg jual charger? jgn buat lawak bagi aku charger nokia sudah la..

*****************************************************

Sekian , ingat , soalan sila letak di bahagian komen..selain drpd bahagian komen , aku akan berlagak merajuk dan tak jawab soalan korang..huhu...

Untuk sesiapa yg nak iklankan perniagaan , boleh la hubungi aku di dzfikri@gmail.com untuk berurusan.. jangan nak iklankan diri sudah la..

Jangan lupa lawat FANPAGE TAKNAKGEMUK...

Assalamualaikum.. =D


22 comments:

  1. cmna erk nk bg krus kt tang lengan,bsr gedebuk ja ni...huhuhu...snman cmne erk...kang senam2 jd otot cm ahli bina bdn plak...hehehhe..tlg erk kasi taw...lau taw la...

    ReplyDelete
  2. adk dzul...
    kak nana tnye cket leh??
    akak dh abiskn 2 mggu inducti0n, tp brt bdn x turun byk..mybe jnis yg ssh nk l0ss weight k0t..huhu..s0, nk c0ntinue ke lg x inducti0n tu? 0r juz pr0ceed t0 nxt stage?help help help Dr Dzul...~~

    ReplyDelete
  3. da SEBULAN wt mnde ni...brt x trun...saiz x trun...mkn jgn ckp mmg 110% ikt menu krg...pekes ek..pnin2....

    ReplyDelete
  4. aiyark.. baru hari ke-3 buat diet nieh... hope fully nie diet yang ok ngan aku.. huhuhu
    btw, tolong review menu aku...

    bf
    Air masak 1jug dalam 1.5liter kot
    telur separuh masak 2 biji

    lunch
    Air masak 1jug lagi
    telur dadar+lada sulah 3biji
    kepak ayamgoreng 3ketul
    salad kobis 4helai + mayonis 2sudu

    Dinner
    Air masak 1jug jugak
    Salad + mayonis 2sudu
    kepak ayam 1ketul
    telur dadar 1biji + lada sulah

    tapi, biler aku kire, carbs aku dalam 15g jerk..
    adesh.. aku tak pasti arr betul or tak aku kire nie... heeee....

    tolong2 aku please... :D V(^_^)V

    ReplyDelete
  5. zul akak naktanye..akak xleh la makan telur nanti pening..boleh tak makan ikan hari2..tapi so far
    seminggu diet i lost 6kg alhamdullilah...tapi tetibe lak akak xde langsung selera makan..apsal ntah sbb risau tgk badan gedempul sgt kot..

    ReplyDelete
  6. boleh tak dlm sehari makan kurang dr 20carb..rase macm setiap hari xcukup jerk..hehehe

    ReplyDelete
  7. sy pn sme la da SEBULAN LEBIH da wat atkins diet nih.. mmg disiplin gle2 la klu bab mkn exercise sume tu..mmg ikut 100% peraturan atkins diet ni.. p berat n size mantain je,xturun2! cmne ni??? wahai abg dzul yg hensem macho lg bgaya..tolong la jwb soalan adk yg tgh resah gelisah ni..

    ReplyDelete
  8. nak tanye okey tak makanan seharian saya nie ?

    pagi jam 10 makan - tempe goreng 2 ,
    tengah hari- kekdg makan, kekdg x
    malam- langsung xmakan salu minum jea .

    tapi saya salu makan buah-buahan , buah oren dan anggur okey tak makanan saye tu ? buah oren n anggur okey ke ?? mayonis okey ke nak makan ??

    ReplyDelete
  9. tapi satu je sy nak share..kalau kita rase lapar berat xkan turun langsung...tapi kalau kita xrase lapar n kita cm menghapi kan diri..berat akan turun banyak..cuba try..n jgn rase xlarat n lapa..agak2 rase cm tu tabahkan hati kuatkan semangat<<kekadang xkuat gak..ahahahahaha..just sharing ...

    ReplyDelete
  10. salam dzul nak tanya.. bole tak kalo masa hari yg kita nak cheat or hari yg kita rasa nak kantoi, kita amik carbo blocker? cth mcm zenoctil. kat farmasi ada jual. bole ke?

    ReplyDelete
  11. rase mcm sedih sgt....ramai org yg menentang diet ni...especially family....diorg susah nak faham...kadang2,bile makan makanan bergoreng...diorg marah....mcmane la nak kurus kalau mcm ni?

    kadang2 susah nak terangkan...saye dah 2 bulan ikut diet ni...dan alhamdulillah...15 kg turun..
    mungkin tak sebanyak kawan2 atkin yg lain..tapi,at least,inilah care tercepat...

    tapi...walaupon ramai tentang..tapi still bersemangat buat diet ni...biarlah org tak sokong ke apa.yg penting lepas ni diri kite happy kan?

    ReplyDelete
  12. nak tanya, air kelapa without sugar boleh minum tak?
    satu lagi, air barli. tanpa gula juga. boleh?

    ReplyDelete
  13. Salam Zul.. akak dh amalkan diet artkin ni lebih kurang 5 bulan..alhamdulilah dh turun dari 65 ke 49.. alamak..akak kira BMI dh masuk kategori under weight..kawan2 cakap dah macam jerangkung..nk wat macam mana ni? akak dh biasa dengan diet artkin ni, so dh tak heran nk ambik nasi, roti, minuman bergula dll...

    apa corak pemakanan yang sesuai untuk kekal maintain berat badan? brapa % karbo kena ambik satu hari??

    nk wat macam mana yer?? tulun...

    ReplyDelete
  14. Askm..
    Akk nk tanye kalau makan organ dalaman binatang contoh macam hati paru tinggi tak carb dia?

    ReplyDelete
  15. dzul...

    nak tanye nie.. saye baru budak sekolah.. time rehat kan saye x makn pon.. bf x amik langsong.. tapi tgh hari mkn bnyk lah jugak..

    erm.. ape mknan yg sesuai bf pagi untuk budak sekolah..??? please jwb

    ReplyDelete
  16. dzul..dr soklan2 yg kawan2 kemukan dlm post ni, rmai yg mengalami masalah sama..berat xturun tho da beminggu cuba..cuba ko explain skit bro..so far aku buat turun.cian kat kwn2 kita je jawabla ye..

    ReplyDelete
  17. pada follower2 taknakgemuk sume..specially yg x turun berat badan tu, harap katamkn dari bab satu. baca n fahami camne diet ni berfungsi. so far almost my offmate n relative berjaya n sukess. so far info yg zul bagi ni dah ckp tuk korang turunkn berat badan dgn jayanye. klu nk lebih detail pegilah blog atkins.com. harap dapat membantu.

    ReplyDelete
  18. Nk cepat turun, kena kuat iman..jangan pandang nasi, mee, kuih2... tengok aje ayam bakar, sayur, daging bakar..sup.. mula2 memang susah sbb kita orang Malaysia ni dh set kat otak kena makan nasi. Pagi2 bantai roti canai,teh tarik, nasi lemak.. tengahari bedal nasi lagi, petang pekena plak kuih,malam ulang nasi lagi... bila minum air manis jer..

    Cuba ubah tabiat, untuk yg bekerja di pejabat, time lunch, makan lah ayam bakar, ikan bakar, sup ayam..jangan ambik nasi.. minum air kosong..atau order jer teh o kosong tanpa gula..mula2 mmg pelik, tp lama2 dh tak kisah dah...cuma rugi la, caj tetap sama..rm1.50 (walaupun takde gula)

    Insyaalah...boleh.. petua saya, bila nampak orang gemuk jalan tergebok-gebok..saya cakap kat diri sendiri "aku takmo jadi mcam dia" Kita bukan keji dia, tp tanamkan semangat dalam badan untuk tidak dihinggapi pelbagai penyakit akibat obesiti

    ReplyDelete
  19. hai kawan-kawan..
    kalau berat tak turun walaupun dah ikut semua peraturan2 atkins ni, mmg laa ada yg tak kena tu..mungkin kwn2 ada terambil kuah2 ke? kadang2 sambal belacan kat kedai diaorg ada letak gula, sambal tumis pun ada gula juga..mcm yg adik dzul practice kan, makan yg dry je, maksud nye goreng2 aja..tu lagi selamat..ikan goreng, ayam goreng, telur goreng...tu kira safe..

    kita kadang2 tak sedar benda2 yg remeh mcm tu yg jadi puncanya..ni cerita daripada pengalaman saya...

    ReplyDelete
  20. saya sokongla sbb pemakanan dan senaman..buat kite jadik gemuk dan gedik..oops salah

    ReplyDelete